söndag 8 januari 2006

Tävlat lydnad

Jahapp. Då har Axa debuterat i elit lydnad. Kallt var det och av 13 startande hundar lyckades jag lotta mig själv till nummer 12....

Jag var lite nervös under det första momentet "sittande i grupp" eftersom man kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger Axa tränat det momentet i lag med andra hundar. Nåja, det gick vägen och hon satt! Fast tydligen hade hon varit väldigt osäker, pipit och trampat med framtassarna så vi fick bara en 5:a... Sedan rullade tävlingen på och Axa gick riktigt hyfsat. Med två moment kvar gjorde jag en snabb huvudräkning och insåg att vi kunde plocka hem förstapriset om hon bara gör de sista momenten såsom hon brukar. Naturligtvis så nollade hon då vittringsapporten.... Och så bra var vi inte att det gick att reparera.

Jag är nöjd ändå, med tanke på att jag bara tränat "sitt i grupp" och "apportering med dirigering" sedan december och de två momenten gjorde hon bra (om än med lite pip, tydligen). Det känns lovande inför nästa tävling i början av februari.

3 kommentarer:

Anonym sa...

När är Axa tyst ? Hon är nog bara sig själv. Nästa tävling går det bättre är jag övertygad om.

Anonym sa...

Jamen...det var väl bra!!!:-)
Första gången & allt!
Grattis till att det är överstökat:-)
Kraaaam till matte & alla djuren & en extra till Axa!

Anonym sa...

Bra jobbat!! Kul att ha debuten genomförd. Ni får slipa på momenten imorgon i ridhuset. Vi ses då! / Emma