torsdag 7 januari 2016

Leif Hedberg och Bror Skreberg - hundvärlden har blivit mindre....

På årets andra dag gick min morbror Leif Hedberg ur tiden. Han betydde mycket för mig i tonåren och även framgent. Vår kärlek till hundar höll oss ihop. Här poserar han med  sin tjänstehund Malko, hunden som jag brukar säga gjorde mig hundbiten. På mer än ett sätt.... ;-) Jag kommer sakna Leif, även om vi inte hade så mycket kontakt sista åren. Jag hann i alla fall åka och hälsa på honom på sjukhuset och det är jag tacksam för.

Inte bjöd han mig på några gratispoäng heller.... Skitgubbe! ;-)  (japp, det är jag och Felix i bakgrunden)
 
Leif och Barbarens Hetsa som han bl.a tävlade i landslaget med. Mest stolt tror jag han själv var när han tävlade med sin SLCH Dantos Baron och fick betyg 10 hela 3 gånger i elitklassen (i fotgående). 


Leifs gode vän och min andra hundmentor - Bror Skreberg - dog för ett år sedan. Så sorgligt att bägge dessa är borta nu.... Så mycket hundkunskap..... Jag saknar verkligen Bror i dessa dagar när jag sitter här med min första jakthund själv. Han var en föregångare inom jakthundsdressyren! Få se hur lång tid det tar innan jag träffar någon annan som kan vända sin stövare på en femöring i fullt drev (utan att använda el eller dylikt)? Han var också mycket framgångsrik i att få sina harstövare rådjursrena.  Bror var väldigt aktiv som instruktör (främst för jakthundar) och en varm förespråkare av mjuka och vänliga metoder. Tack för alla fina samtal, Bror... Du är saknad!

3 kommentarer:

Skogsmor sa...

Tack för att du skrev så fint!

Inger Wilson sa...

Så fint du skriver. Leif hade kontakt med Bror in i det sista. Jag har ju en jakthund också, som Leif inte förstod sig på. Så gillade han ju inte jägare heller, han kallade dem för lustmördare. Nu ska jag inte jaga utan träna lydnad med min jaktgolden. Men nu har jag inte Leif längre att bolla tankar om träning. Jag får tänka på hur han skulle ha tänkt och gjort. Utan Leif hade jag aldrig ha stått på en tävlingsplan. Vi delade motgångar och framgångar som ett team. Han fattas mig 💖

Jenny sa...

Och ändå var Bror en kär vän och både jag och ex-sambon är jägare.... ;-)