söndag 24 januari 2016

Hummer, äggomelett, strömavbrott, jakt, apport mm mm!

Jag fortsatte firandet (av det godkända provresultatet) på fredagkvällen med parmesanbeströdd hummer! :-) Nja, nu var ju hummern på extrapris i affären - annars hade vi kanske inte gjort det..... Men när den nu låg där så billig när jag kände för att fira..... Bara att tacka och ta emot!

På lördagen bar det ut i skogen. Det var rätt mycket snö bitvis. Det här är vägen upp till ett pass. Givetvis det jag lottades till.... Men vad 17 - vissa betalar pengar för att gå på gym....!

Jag fick en kanonfin dag i skogen och vi såg en del vilt och viltspår, men ingen fick något skjutet idag.

Spår efter rådjur..... De sparkar bort snön för att komma åt mat.

Hundarna fick gå i de såtar som vi klappar.

Signalffärger, halsband med telefonnummer och bjällror så de hörs på lång väg!
 

Så här ser det ut när vi klappar såtar.... Det skälls och det pinglas!
 
 
När jag kom hem hade Uffe gjort laxsoppa och bjöd på bubbel (den här helgen har verkligen handlat om "vardags-lyx"!!!)! :-) 

Hundarna var trötta efter att ha varit ute hela dagen och Bison hade sitt första "drev" på rådjur. Tror dock inte hon visste riktigt vad hon gjorde..... ;-) Men även Hetzer sov som en stock medan vi tittade på tv och drack vidare på bubblet.
 
Och sedan gick strömmen och hela Skyttorp blev svart......

Så vi tände marshaller och ljus och bestämde oss för att sitta nere i gäststugan och elda istället!

Hur mysigt som helst med alla levande ljus.....

Och tapas hade vi införskaffat sedan tidigare!

Myskväll utan tv och telefon!

Det var nästan så vi blev besvikna när elen kom tillbaka! ;-)

Idag har vi roat oss med att elda upp skräp....
 

Sedan har jag tränat apportering med Bison! Hon har fått pröva på att apportera fågel och det gick bra, men nu har hon även fått pröva att apportera räv och hon hade rätt dålig teknik när det blev så pass stort och tungt, så då tog jag fram min gamla 4 kilos bruksapport. Jag "missar" att ta apporten med flit, för jag vill att hon verkligen tydligt ska lägga den i min hand. Vill inte ha en massa slarviga avlämnanden när de spottar ut apporterna en halvmeter ifrån.... En så länge verkar det fungera - få se om rävapporteringen blir lika bra....
 

Lunchen blev mini-omeletter. Verkligen gott och enkelt att göra!

Lite rostbröd i botten, ägg, bacon, ost, peppar.... Gott gottigottgott! :-) Ambitionen är att göra det på egen bacon i framtiden.

1 kommentar:

Skogsmor sa...

En sån härlig helg ni haft och dessutom gott skäl att fira! :) <3
Hoppas veckan som kommer också blir bra för er!