måndag 11 januari 2016

Lång dag i skogen, jakt och läskiga tvättmaskiner!

Skogen hela dagen idag också.... Kallt och bitvis snöade det ordentligt, men det var ändå härligt! På bilden ett lärkträd som fick stå kvar efter att skogsmaskinerna gjort ett hygge. Ser ut som en gran med skabb! :-)

Idag var det jakt med jaktlaget. I det lilla tornet mitt i bilden satt jag kl 9 på morgonen och tänkte att "jag kunde legat hemma i sängen"..... Men egentligen inte  - jag gör mycket hellre det här än att ligga i sängen!

Och korvgrillningen värmde gött sedan!

4 såtar ("områden") jagades. Jag satt som passkytt på 2 stycken och gick med mina hundar i 2. Den ena går jag lätt fel i så vis av erfarenheten gick jag med kompass - och tur var det! Det är tät skog och med nyfallen snö så är det jätteroligt att gå och titta på alla djurspår och helt plötsligt vet man inte var man är eller i vilken riktning man ska gå och all skog ser likadan ut..... Nä, tack och lov för kompassen!

Gamla, snötäckta, ekar med tjocka grenar får så fint mönster när man tittar på dem underifrån!

Skogsmönster!

Under jaktdagen såg vi en hel hop med rådjur och ett blev fällt. Den på bilden var dock en trafikolycka..... En i jaktlaget upptäckte den ståendes i diket när han kom körande på morgonen. Han såg att något helt klart var fel på den så han stannade bilen och gick ur för att kontrollera. Han kunde gå hela vägen upp till rådjuret som inte rörde sig ur fläcken och det blödde ur mulen, så då tog han och avlivade det. Då det såg ganska ok ut för övrigt så tog han med sig det. Synd låta det förfara - nu hamnar det i en frysbox istället.
 
Det tråkiga i historien är att ingen hade ringt in och anmält det..... Rådjuret kan ju ha fått stått där länge! Om man kör på ett rådjur ska man ringa och anmäla det till polisen så de kan skicka ut en jägare och förkorta djurets lidande. Även om man tror att det bara var en liten "touch" och att djuret nog inte är skadat så anmäl i alla fall och låt en jägare ta reda på saken! Det finns i jägarkretsar hur många historier som helst när "bara en liten touch"  visar sig vara djur med brutna ben och andra svåra skador när man väl kommit ikapp det.....

Efter en hel dag i skogen kom vi hem och tog hand om hönsen. Måste bara publicera två bilder på våra ägg..... Ett mörkprickigt....
 
.... och ett ljusprickigt! :-) De är så fina!
 
 
Kvällen tillbringades så som bilden illustrerar..... Jag och Uffe roade oss med att titta på Bond-filmen Skyfall (jag vet, vi är SÅ efter....) och hundarna snarkade så de överröstade TV:n bitvis..... Härligt att få krypa ner i soffan och känna sig totalt avslappnad, som bara en dag i skogen kan ge!

Krokus kom och slappade i soffan han med.... Sympatislappar, antar jag, för han har ju inte gjort något idag!
 
Det enda som störde Bisons frid var den hemska tvättmaskinen... Det kan inte vara lätt att vara i spökåldern! I förrgår var blå plasthinkar läbbiga och nu är tvättmaskinen helskum! HUVA! Ska bli skönt när den här perioden i Bisons liv är över.....
 

Inga kommentarer: