lördag 21 januari 2006

Sök

Fy vad trött jag var i morse... Fast jag tyckte jag kom i säng i vettig tid, så var det hur tungt som helst att ta sig upp i morse! Till slut kom jag iväg till sökskogen i alla fall och mötte upp Emma, Marie och Lina. Tycker det är jätteskoj att Lina vill köra sök igen! Vi körde mycket ihop för sisådär 2-3 år sedan, men sen har det varit "dött" i alla fall på sökfronten. Bosse gick som tåget så han tyckte nog det var kul också! Hoppas vi får se mycket av dem framöver!

Eftersom Axa var hos kiropraktorn i onsdags så vågade jag inte köra ett sökpass med henne utan hon fick bara hjälpa till att valla rutan. I stället tänkte jag att Felix skulle få gå några slag, han älskar ju också sök men det blir ju alltid Axa som får gå.... Och vad glad han blev!!! Inte det minsta "fryskinkig"! Så fort han fattade att det var sök och att det var HAN som skulle gå så var han fullt fokuserad ut i skogen. Jag behövde inte köra den minsta lilla påverkan utan det var bara att ställa upp honom, visa riktning med handen, kommendera "sök" och sedan var han rätt ut på 50 meter direkt! Jättekul! Tog sin fasta rulle utan problem, också. Första figgen petade lite på den, men sedan "rullade" det på... Jag körde bara 6 slag dock - man får ju tänka på att han trots allt är 11 år och det var tungt att pulsa i snön. Fast Felix tyckte nog att han borde fått köra 6 slag till...

När jag kom hem lagade jag ihop en köttfärssås gjord på ren lammfärs (smakade lite annorlunda, gott - men annorlunda) och glufsade i mig samtidigt som jag läste tidningen (och pratade med Uffe). Såg att det var en hel drös med filmer som gick ikväll.... Samt CSI.... Så nu har jag lite beslutsvånda! Skulle behöva få lite annat gjort också, så vi får väl se vad det blir...

Upptäckte en tråkig sak... Axa har gnagt bort all päls på en liten fläck på ena framtassen. Hatar sådant där! Har inte haft några som helst bekymmer med klåda på Axa och vill verkligen inte ha det heller!!! Det räcker med Felix... Det är inte roligt att ha en hund som svansamputerar sig själv.... Nåväl, nu har Axa blivit insmord med cortison-salva och tassen är inpaketerad i tubsockor. Hoppas jag kan stävja det innan det blir ett problem av det... Överreagerar kanske, men hellre det, utifrån de erfarenheter jag har fått av Felix... Och han började också i "liten skala" på framtassarna...

2 kommentarer:

Schultzberg sa...

Jag tror att Axa är bara hungrig :)

Anonym sa...

Du får med andra ord låta Fille jobba lite också!! Sen...när våren kommer så han slipper krampa i snön! Roligt att läsa att han är så på hugget - när han får chansen:-) Undrar va han skulle säga om han fick prata med en sån där "förstår-vad-hundar-säger-människa"........."Min matte förstår mig inte - jag vill ju också vara med & jobba, men det är bara Axa & Axa & Axa hela tiden...*mutter, mutter*
:-)))