fredag 27 januari 2006

Att jobba framför datorn...

...är nog inte nyttigt! För andra gången denna vecka har jag fått kopiöst ont i nacken. Så ont att det blivit huvudvärk av det hela. Igår tillbringade jag kvällen på soffan med värmefilt virad runt nacken... Blir lite "inne" i det jag håller på med, så nu SKA jag ställa en äggklocka så att jag minst en gång i halvtimmen gör ett litet avbräck för att sträcka på mig och få igång blodcirkulationen.

Idag ska jag i alla fall inte sitta framför datorn mer än på fm (skönt) för på em ska jag in till kansliet och lägga upp lite kontrollplanering med mina kära kollegor på huvudkontoret. Brukar inte vara så förtjust i möten, men tror det är bra att slippa datorn en stund idag....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det gäller också att ha rätt arbetsställning när man "jobbar framför datorn"!
Särskilt om man jobbar hemma kan det kanske vara lite si & så med hur stolen ser ut, höjden på skrivbordet, avstånd till skärmen, ergonomisk mus(?), belysning osv

Säger hon som sitter framför datorn från 8 på morgonen till 23.00 på kvällen (med avbrott för mat och toabesök...)

Anonym sa...

Åsså vare dags för "Husmors Bästa Tips":


Husmorstips 1:
Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.

Riktiga kvinnors tips:
Sug ut glassen genom botten på struten, va fan, förmodligen ligger du ändå på soffan och äter den.


Husmorstips 2:
För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.

Riktiga kvinnors tips:
Köp pulvermos, det håller ett år.


Husmorstips 3:
När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd, använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.

Riktiga kvinnors tips:
Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.


Husmorstips 4:
Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.

Riktiga kvinnors tips:
Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa efter mig Riktiga kvinnors motto: Som jag lagar maten, så äter du den och så vill du ha den.


Husmorstips 5:
Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den håller sig färsk i flera veckor.

Riktiga kvinnors tips:
Selleri? Aldrig hört talas om.


Husmorstips 6:
Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.

Riktiga kvinnors tips:
På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg, alltså behövs det inte.


Husmorstips 7:
För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.

Riktiga kvinnors tips:
Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande har huvudvärk, men vem bryr sig?

Husmorstips 8:
Om du har svårt att öppna burkar, prova latexdiskhandskar. De ger ett grepp som inte glider och gör burköppnandet enkelt.

Riktiga kvinnors tips:
Be ''din andra hälft'' att öppna, han sitter ändå bara på sin ända och ser tv.


Husmorstips 9:
Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.

Riktiga kvinnors tips:
Överblivet vin?????