måndag 14 mars 2016

Vårtecken, spårträning, skoinköp mm mm


Började dagen med att lägga ut spår. Det är varierande snö och barmark vilket jag tycker är alldeles optimalt! :-) Snön ger ju alltid ett bra facit på hur hunden jobbar (skoavtrycken syns ju) men jag vill inte ha enbart snö, speciellt inte på en hund som Hetzer som tittar mycket med sina ögon. Bison är en annan femma - ibland undrar jag om hon har ögon överhuvudtaget? Det kanske hänger för mycket päls för...? ;-) Nåväl, Hetzer fick ett spår på 800 meter, 5,5 timme gammalt (när hon gick det) och med 3 återgångar i mitt eget spår innan jag vinklade ut och gick vidare. Hon löste det strålande - vilken fantastisk liten spårhund hon är! Fast det visste jag ju sedan tidigare..... Jag har ju inte tränat spå med henne på 3 år just för detta faktum (hon blev som ung helt manisk på markvittring och det duger inte när man behöver en sökhund som ska gå på luftburen vittring), men eftersom Heinz dog så ung så behöver jag en eftersökshund.... Så då fick Hetzer börja spåra igen. Får hoppas att 3 år med intensiv sökträning har lagt en stabil grund..... :-O

Bison fick 2 kortare spår med "bara" vanliga vinklar. Det första spåret tog hon klockrent och jag blev alldeles häpen! Hon spårade SÅ bra! Men på spår två kände jag igen henne..... Då fallerade hennes fokus och alla skogens lukter blev otroligt spännande! Man får ha stenkoll (och snitsla mycket) så man kan bryta när hon byter spår och följer upp ett mycket mer spännande grisspår eller älgspår eller....eller.... Då är det också bra med snö! ;-)



Hann med en tur in till stan och shoppade bland annat nya hasa-runt-med-hemma-skor samt ett par nya skyddskor till jobbet. Har varit fantastiskt skönt med en "ledig" helg! Har hunnit träna hundar, vara ute, städa huset, åka in till stan, plugga spanska, hämta spannmål till hönsen..... Och som jag sade till Uffe - tur det inte är så här varje helg, vad uttråkad jag skulle bli.... ;-) Men den här helgen behövde jag!


Snödroppar! Nu är det vår i Skyttorp..... ;-D
 

Tränade lite fotgående med Bison. Har haft något av en aversion till att träna fotgående, men på sistone så har jag förmått mig till att börja ta tag i saken. Bison börjar få ett hum om vad det handlar om. I alla fall inomhus. Utomhus är retningarna runt omkring lite för stora ännu.


Trött hund efter lydnad och spår.... Hetzer syns inte men hon ligger i knävecket. Hon spårar fint men hemma är hon lite jobbig (för att vara Hetzer) då hon är extremt skendräktig just nu. Jag blev alldeles paff, för hon har aldrig varit skendräktig innan men nu jäklar ska det krypas in under varenda husgrund och inomhus går hon emellanåt runt och piper och ser osalig och olycklig ut. Fick höra att det kan bli så ibland när en tik förlorar hanhunden i flocken. Vad vet jag, men skendräktig är hon! :-(



1 kommentar:

Anonym sa...

Längst ner till vä ser man att Hetzer håller ett öra på saker och ting...;-)