onsdag 16 mars 2016

Spår, lydnad, Dexter-kor, gäss och ögonfransar!


Masade mig ur sängen tidigt på morgonen och tog mig ut till skogen innan jobbet. Hade nämligen lagt ut två spår igår som jag ville ta idag. 14 timmar gamla var spåren och både Hetzer och Bison spårade bra! Efteråt gick jag till en liten sydvästlig skogsbacke jag känner till och bara var där en stund för att njuta av morgonsolen. Det värmde gott redan vid 07.30 på morgonen.... Och bäst jag stod där i godan ro så kom än den ena och än den andra gåsformationen förbi. Allt kändes bara så perfekt - sol, värme, vår, lyckade spår..... Härligt!


Efter att ha - motvilligt - lämnat min lilla skogsbacke så åkte jag ut till en av mina kunder som har dexterkor. Försökte ta några kort men det blir inte så bra.... De ser liksom bara ut som vanliga kor på bilden, man får ingen känsla för hur små de är.....  Dextern är en väldigt liten ras. En tjur har en mankhöjd på cirka 100-110 cm och väger mellan 330-440 kg. Kon är något mindre, mankhöjden cirk 95-105 cm och vikten cirka 240-340 kg.



Efter att ha spanat in dexterkorna så tänkte jag ta ut lite flex. Jag åkte ner på stan och besökte Brukshundcenter och hälsade på Mia och Ingela. Spanade in ett snyggt halsband till Bison! :-)

Vädret var så strålande idag så jag åkte ut till skogen och lade två nya spår.... De kommer vara ca 15 timmar när hundarna får gå dem imorgon. Sedan bestämde jag mig för att träna lydnad. Det är så skönt när ljuset kommer tillbaka - man får sådan inspiration och energi! Hela vintern känns ju som ett enda mörker och man kämpar för att hålla hundarna hyfsat nöjda med aktivering, men nu går det av bara farten! Nu är det kul igen! Och det var på tiden..... ;-)


Bison fick träna på sittande under gång och fotgående, för det har vi i läxa till på söndag. Körde också lite apportering, som syns på filmen ovan. Det här med fotgående är lite knepigt - jag tänker ju brukslydnad och "lydnads-lydnad" och lägger ner rätt mycket jobb på fotgåendet, men jag tror jag faktiskt inte behöver det egentligen.... Jakthunds-fot verkar mer vara "gå vid sidan"..... Men skit samma - har jag en bra "fot" så är väl det bra? Jag kanske vill tävla med henne framöver? Vem vet.....


Tränade med Hetzer också! Hennes fotgående gick riktigt bra idag, men det är alldeles för svårt att filma... ;-) Körde igenom delar av IPO-R lydnaden och den satt bra!


Mupp-Bison blev frustrerad när Hetzer fick gå lydnad och inte hon, så då bet hon sönder sitt koppel.... :-( Hon satt inte ens uppbunden i det utan hon satt i skuffen på bilen och kopplet hängde på en krok på utsidan av burgallret, men hon lyckades dra in det i buren och knipsa sönder det....


Nya fransar hann jag fixa idag också!

Få se vad det blir resten av kvällen.... Hundpromenad (Bison har fortfarande mycket energi)? Soffhäng? Spanskapluggande?

Inga kommentarer: