torsdag 24 mars 2016

Draghundsträning, spårträning, lydnadsträning.......

Söt-nöt!

Igår var en "sådan där dag" på jobbet...... :-) Bäst jag satt med lantbrukaren på kontoret och tittade på diverse papper så såg vi denna syn genom fönstret..... - kvigor på rymmen! Bara att bege sig ut och börja fösa! :-)

Efter jobbet så mellanlandade jag i Gamla Uppsala där jag hade en träff med Susanne - inte helt lätt att svida om i en trång bil, men det gick till slut! Och ingen så mig (tror jag)..... Det var nämligen dags att byta om till träningskläder, då vi drog igång draghundsträningen!

Japp! Vi skulle - springandes - ta oss ett par varv runt högarna!

Bison var så söt i rosa sele och expanderkoppel!

Vi bestämde oss att ses och ta en runda och öva på omkörningar och att hundarna helt enkelt ska dra (och inte leka med varandra).

Gick över förväntan (även om det blev en del lek och bus). Vi sprang några varv runt högarna och körde våra omkörningar och bitvis kunde vi ligga sida vid sida och faktiskt prata med varandra och springa på utan att hundarna lekte med varandra. Men efter ett tag kunde de förstås inte hålla sig utan då var det dags att försöka reda ut ihoptrasslade draglinor igen.....

Trött hund efter dragtur!


Fullmåne på kvällen.... Den lös över mitt hus som en byggstrålkastare.... Läckert! Mörker är lite läckert ibland.... Men nu är jag så glad att vi går mot ljusare tider! :-) Det är ju fortfarande ljust kl 18 på kvällen! Woop woop!

Idag gick jag upp tidigt och jobbade några timmar och sedan checkade jag ut och for till Ultuna. Uppsala Brukshundklubb ordnar ett träningsläger under påsken och jag ska vara med på skärtorsdagen och långfredagen. Vi började med spår.....

Hetzer fick några knepiga spår med mycket störning, förledningsspår, folk i spåret, återgångar i eget spår, olika underlag.... Hon skötte sig fantastiskt bra!
 
Bison fick också några spår. Betydligt enklare utformning men de var svåra för henne ändå för det blev alldeles för mycket störningar runt omkring när hon skulle gå sina spår och det klarade hon inte riktigt av..... Men vi tog oss runt i alla fall! :-)

Restaurang Gallan (döpt efter sin charmerande väggfärg samt att det ligger precis bredvid Statens Veterinära Anstalt) hade påskbuffé för 80 kr, så vi lassade ett par plastbyttor fulla med smaskens och åkte sedan till brukshundklubben för att äta lunch! Efter lunch så körde jag IPO-R lydnad med Hetzer och miljö- och socialtränade med Bison nere på klubben. Alla som varit ute och kört spår och sök kom tillbaka till UBK och körde lydnad på eftermiddagen så det var gott om folk och andra hundar där.


Hetzer ligger platsliggning medan Claudia kör lydnad med sin hund!

Vid kl 4 på eftermiddagen så var vi klara och jag åkte hemåt. Stannade till vid Årike Fyris och rastade hundarna och de hade fortfarande massor med energi kvar i kroppen.....


Bison skulle självklart ner i vattnet X antal gånger....

Snygging-Bison! Fast här står hon lite i nerförsbacke så hon ser lite överbyggd ut....


Hundarna busar runt (och Bison ska självklart ner i vattnet och klafsa runt!).....

Inga kommentarer: