söndag 20 mars 2016

Älghund, sökträning, fågelhundsträning, älghamburgare mm

Häromdagen var det cykelpremiär eftersom det smält bort så mycket snö. Bison hittade en älgskalle (underkäken i alla fall) och sprang glatt runt med den under halva cykelturen.
 


Bison hånar sin mattes kondition (ha ljudet på så förstår ni)!

I fredags bjöd Uffe på älgfärs - nacho-hamburgare. Riktigt gott! 

Jag har ju varit ute och spårat mycket med Bison på sistone och varit så glad över att det varit kallt på nätterna och att fästingarna inte kommit ännu..... Tji fick jag! Hittade två (!)  stycken på Bison häromdagen! :-(  Så nu har hon fått Bravecto för första gången. Hetzer får vara utan - jag tänker inte riskera att hon blir dålig igen, så hon får frontline men jag avvaktar med det ett tag till.....

I lördags körde jag skogssök med Hetzer. Det fina vädret hade försvunnit så nu ser man ut som en lergubbe innan man är klar.... Och eftersom jag bor på landet (och passerar Uppsala på vägen hem från söket) så var det bara att bita ihop och gå in på affären och köpa det jag behövde. Kan ju inte åka 3 mil utanför stan, duscha, byta om och åka 6 mil tur och retur tillbaka in till stan för att handla lite..... Nä, då får väl folk stirra och rynka på näsan!

Fyllhund?
 
Idag var det Bisons tur och vi for ut till Långtora Hund och Sport för fågelhundsträning. Här tränar vi passivitet. Hundarna ska sitta kvar trots störningar runt omkring. Det kastades bl a lerduvor runt hundarna. Bison satt stilla (trots att det hände att hundar runt henne gick upp), så jag var nöjd och glad.

Sedan tränade vi stånd på fågel. Idag fick vi även släppa hundarna en stund i hägnet. Tyvärr hittade Bison ingen fågel..... Det var bara en hund som hittade fågel och det var den första hunden som släpptes....

Njuter i vårsolen! :-) Inte för att det var så mycket sol idag..... Men den lilla sol som var lyckades i alla fall smälta bort nattens snönedfall!

Inga kommentarer: