lördag 17 november 2012

Skara, djuromsorgskurs, räddningssök med Hetzer m.m

På tisdagen var jag i Skaras omnejd och körde.... Det var vääääldigt dimmigt! Ser ni hästen?

Det gjorde i alla fall rådjuren! :-D

Sikten var obefintlig så det gällde att hålla tungan rätt i mun när man körde bil.... :-P

Som skrivet tidigare, så utnyttjade jag faktumet att vara inne i en stad, så det blev lite promenader runt Skara med doggzen - det fanns väldigt många hus med fantastiska punschverandor och "allmän snickarglädje" att gå och titta på! Se bara ett litet urval från en av mina promenader nedan...



T o m hyreshusen ser roliga ut och med snickarglädje!




Den här butiken begrep jag mig inte på dock.... Potatisboden? Och allt de verkade sälja var blommor?

Hittade ovanstående rubrik i tidningen.  Bra att de åker dit! Klart det ska vara certifierat! Kolla gärna på de varor ni själva köper - det ska stå vem som varit kontrollorgan!
 
Ekologisk mat ska vara märkt med kodnumret för det kontrollorgan som har övervakat det sista steget i produktionen av maten. I Sverige ska det vara ett av de fem godkända kontrollorganen:
  • Kiwa Sverige SE-EKO-01
  • SMAK AB: SE-EKO-03
  • HS Certifiering AB: SE-EKO-04
  • Valiguard AB: SE-EKO-05
  • ControlCert Scandinavia AB: SE-EKO-06

Torsdagen var jag tvungen att - förutom att jobba - ta lite tjänstledigt för att fixa med min bil..... Bytte till vinterdäck och ställde in framvagnen. Det sista tog närmare en timme! Bilen har tydligen fått sina kyssar både fram och bak..... Antar att det inte är optimalt för en bil att vara med på hundträning och köras på dåliga grusvägar.... ;-) Avgasröret låter inte så bra heller (vilket kan höras på filmen), men det får vänta en vecka till sedan är det dags för nästa verkstadsbesök! Ska bli skönt att bli av med en bil inom kort (ska få firmans bil som förmånsbil). 
 
Torsdag kvällen tillbringades i Scans gamla slakteri i Uppsala. Det är ju inte i bruk längre, men gamla tomma industrilokaler är perfekta att träna räddningssök i..... Jag har varit där förut med Heinz men nu passade jag på att ta dit Hetzer. Hon har aldrig varit där förut och inte har hon gått särskilt mycket sök heller, men hon drog rätt in i de  - bitvis kolsvarta - utrymmena och letade intensivt efter sina figgar som hon gladeligen kastade sig över i mörkret. En av figgarna hade hon aldrig träffat tidigare. Hon är verkligen en fantastisk liten hund....... !


På fredagen var vi på Lagnö studio på kurs med jobbet i djuromsorg.  Lagnö studio var ett märkligt ställe - det var mycket charmiga byggnader med roliga attiraljer som dörrskylten ovan, men det var inte mycket till servicekänsla hos han som var på plats och de hade inte satt på värmen åt oss och vi var tvungna att ta av oss skorna när vi skulle gå in. Jag trodde ta mig 17 att mina tår skulle förfrysa under förmiddagen medan vi hade teorin där..... Tack och lov var eftermiddagen ute i ett närbeläget kostall (så man fick tina upp lite). Kursen var väl sådär. Jag lärde mig en del, så det var ju bra, men jag tyckte jag kunde fått lära mig så mycket mer med ett annat kursupplägg..... Jaja, det var ju en rolig "jobbdag" i alla fall!

Mindre roligt var det att kursen slutade kl 16 utanför Trosa så jag hamnade mitt i rusningstrafiken i Stockholm när jag skulle hem! Hatar att sitta i bilköer..... Tack och lov stod det inte helstilla så många gånger - tänk vad blodtrycket håller sig i schack bara man får rulla framåt (även om det bara är med 10 km/h)!
 
Idag var jag ut på morgonpromenaden och tränade skallmarkeringar och dirigeringar med Heinz och Hetzer. Vid ett tillfälle pekade jag på en täckdikningstrumma ca 25 meter ut och skickade dit Hetzer. Precis när hon hoppar upp på betonglocket så far det iväg en hare som legat och tryckt vid trumman! Heinz är ju mycket effektivt skvallertränad så han vände sig ju direkt mot mig, men Hetzer blev bra nyfiken på haren och tog några galoppsprång efter..... Men sedan vände hon direkt upp mot mig! Tjohoo, vad glad man blev då! Och gissa att det flög bollar som belöning till både höger och vänster i ett bra tag efteråt! Här ska byggas bollbelöning så att nästa gång en hare stöts upp så ska hon inte ens ta de där första stegen efter!!!
 
Nu är klockan snart 12 så nu ska jag och Monica ut och reka lite sökmarker. Då ska jag passa på och lägga ut några spår. Och sedan är det hem och jobba några timmar, ut och spåra och därefter packa lite fler flyttkartonger. Det börjar närma sig nu..... Nedräkningen har börjat! :-)
 
Imorgon ska Hetzer få gå skogssök. Heinz ska få premiärköra sök på tisdag har jag tänkt.

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Vilka låååååångt och trevligt inlägg att läsa!:-)
Du lever verkligen ett intensivt liv.....

Susanne sa...

Vad mycket roligt att se o läsa! Tror att jag kanske vet varför Potatisboden kallas så- varje gång min underbart roliga skånska bonusmorfar kom på besök m en blomma hette det "å här är en potatis..." ;-D men han hade sitt hjärta i Dalsland oxå...