måndag 19 januari 2009

Vård av vovve

Idag har jag varit hemma från jobbet pga vav, dvs "vård av vovve". Axas svans är alldeles vätskig och det är väldigt svårt att få henne att inte slibba på svansen eftersom hon kan nå den även fast hon har tratt. Har fått antibiotikadosen kompletterad med en klådstillande kortisonsalva för att minska hennes besvär lite grann. Hon har dock varit alldeles hopplös på att slicka på sig själv idag att jag inte kunnat jobba.... Tur att man har flex att ta till... *suck* Så för att ge henne något annat att tänka på så drog jag ut på långpromenad.


Axa kamouflerar sig på promenaden? Hundar är bra lustiga, en annan skulle ju bli irriterad på att ha ett granris i ansiktet, men Axa sprang omkring med grenen i flera minuter tills den trillade av utav sig självt!

En bild från igår när jag tog hundarna på en promix i stan och passade på att hälsa på djuren på 4H-gården vid Gränby. Heinz blängde lite misstänksamt på Linderödssvinet..... Efteråt åkte jag och spanade in affären Arken Zoo som är relativt nybyggd och ligger vid ett "nytt" köpecentra. Axa fick följa med in och hon var helt lyrisk över att gå där och sniffa på allt (speciellt matsäckarna). Det hela slutade med att jag köpte en sådan där aktiveringspyramid åt henne. En sådan man stoppar in godis i och låter hundarna puffa på dem för att få fram det gottiga. Sedan dunsade hon runt med pyramiden större delen av kvällen!..........

Åkte in till Ultuna en sväng för att hämta ut kortisonsalvan. Hade kunnat hämta ut den på t ex Gränby centrum men jag valde att åka ända till Ultuna för då kunde jag ta med mig Axa in. Kan inte lämna henne en minut idag, för då sätter hon igång och slickar sönder svansen.... Nu fick hon åka i passagerarsätet och följa med in på apoteket så att jag hade henne under ständig uppsikt! Ovan är ett kort på alla svanstillbehör - nu har jag förklarat krig mot Axas svanssår!

Så här ser Axas äckliga råttsvans ut.... Blä!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men fyyyyyyy så hennes svans ser ut!!
Stackars, stackars Axa - det måste vara så irriterande att ha en kliande svans!
Hoppas du får ordning på den!

Lina Kinnander sa...

Stackars Axa!! Bosse skickar en styrkepuss inför behandlingarna!