tisdag 13 januari 2009

Heinz är duktig (som han är för det mesta...)



Jobbade till kl 17 och skyndade mig sedan att ge hundarna mat, snabb-rasta dem och tog sedan Heinz med mig på agilityträning i ett närbeläget ridhus. Det blev kanonbra träning för Heinz! Att fokusera och jobba med matte fast det var folk och fä som sprang tjoandes åt alla håll och bollar och allehanda leksaker som for i luften! Allra första träningsrundan vi sprang så trillade han dock av balansbommen tre gånger... *fniss* Men sedan gav han upp på att försöka hålla koll på allt vad som hände runt omkring och efter det så trillade han inget mer.

Det var tre träningsstationer uppbyggda och vi delades in i tre grupper som sedan roterade mellan stationerna så det var verkligen rörelse överallt. När det inte var Heinz tur att jobba så fick han ligga plats och beskåda "spektaklet". I min grupp fick jag också en labradortik som var av modellen "mindre lydig" så hon smet ett par gånger och sprang bl.a fram till Heinz och nosade på honom. Det var riktigt komiskt att se hur Heinz ögon blev alldeles klotrunda, men han låg kvar som han skulle... *s*

Jobbade lite med olika handlingtekniker både sådant som byten framför och bakom hunden, högerhandling och att skicka framåt över flera hinder. Tycker Heinz skötte sig jättebra även om han var lite väl gasad och det kunde bli "tokfel" ibland. Vem bryr sig om han tar fel hinder när han hoppar jättefint flera hinder ut ifrån mig, rakt mot andra hundar och tar dirigeringen när han nästan är uppe "i famnen" på hundar som stod runt omkring!

Kan säga att det var en MYCKET trött hund när jag stoppade in honom i bilen och åkte hem...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men va kul!!!:-))

Anonym sa...

Nämen så bra att ni tränar agility! Tycker jag verkar lovande! Kul att Heinz är så duktig, det är inte min lilla Lystra just nu (hon är bara sjukt understimulerad för att matte bara är mamma hela tiden...)
Kul att läsa om er i ala fall!
/Stina Stabo och Lystra

Jenny sa...

Lystra får väl komma och busa med Heinz, vetja!