tisdag 21 mars 2006

Förbaskade sjukvård!

Hade bokat tid hos min husläkare för att bl.a förnya p-piller. Jag ringde i slutet av januari och fick tid först 8:e mars. Så ställer hon in tiden pga. vård av barn. Det drar ut på tiden för mig att få en ny tid - ända till 25 april skulle jag få vänta, dvs totalt tre månader från mitt första samtal. Jag mailar då till läkaren och ber henne skriva ut piller till mig eftersom det dragit ut så på tiden. Nope! Går INTE! Det är nämligen någon annan läkare som skrev ut receptet åt mig för ett år sedan! Ja, det var väl när jag jobbade i Vansbro! Ska jag behöva kontakta dom igen? För p-piller? Som den här läkaren skrev ut åt mig året innan dess? Och dessutom ska hon ju träffa mig inom kort! Hon kunde väl skriva ut så jag klarar mig tills dess, åtminstone! Herregud, vi pratar inte knark här, utan något som nästan varenda fertil kvinna använder! Och Vansbro ville ju inte ens hjälpa mig förra året eftersom jag inte var skriven där!

Då vill de (här i Uppsala) att jag ska boka in ett ytterligare besök – hos en barnmorska. Snacka om att slösa med tiden… Jag får inte gå till läkare på arbetstid, så jag vill helst besöka sjukvården så lite som möjligt då det kostar mig mycket pengar i uttagen ledighet (eller mycket möda att jobba in alla flextimmar som försvinner). Jag tycker ju att jag åtminstone kunde få ett recept som varar tills den 25 april med tanke på att jag ringde redan i slutet av januari och bokade tid första gången, för att vara ute i god tid!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skriv detta som en insändare till nån lokaltidning!
Det är så knäppt alltihop!!!

Anonym sa...

Byråkrater e de allihopa och innerst inne gillar vi väl det ;)

Jenny sa...

Gör vi det? Inte i den här formen i alla fall... Jag kommer få en hjärtinfarkt när jag ska jobba in all uttagen flex... Jag måste dessutom till tandläkaren snart. Vågar inte dra ut på en återkoll hur länge som helst, för om något är fel kan det ju bli hur dyrt som helst, i Sverige, idag!