onsdag 3 juni 2009

Hallstahammar

Idag var jag, Heinz och Lyra förbi Hallstahammar där vi hälsade på Camilla med Hugo (länk till Camillas hemsida finns här bredvid).

Vi tog en promix med våra hundar längs Strömsholms kanal. Strömsholms Kanal följer Kolbäcksåns vattensystem. Kanalen passerar genom 14 sjöar. Den 110 km långa farleden sträcker sig från Smedjebacken i norr till Strömsholm i söder och rinner bl a genom just Hallstahammar.


Strömsholms kanal invigdes första gången 1795 och är Sveriges näst äldsta kanal. Endast Hjälmare kanal är äldre.

Heinz släcker törsten i kanalen! ;-)

Det fanns många små broar som möjliggjorde att man kunde ta sig kors och tvärs över kanalen!

Efter att ha knallat lite runt kanalen så kom vi ner till sjön Skantzen där Lyra genast spanade in fåglarna! Hon önskade nog kopplet åt fanders just när jag tog bilden.... Jaga fåglar - det är tider det!!
Så fort jag åker lite långsammare så sticker (främst Lyra) ut huvudet genom sidorutan och verkligen sniffar i vinden och låter öronen fladdra! Det ser himla roligt ut! Just idag så var även Heinz sugen på att stoppa ut huvudet så det måste vara något som luktade extra gott idag....

3 kommentarer:

Camilla sa...

Hej, va fina bilder du fick.
Det var jättekul att ni kom förbi, ska som sagt försöka ta mig till er oxå i sommar. Ha de bra sålänge.

Skogsmor sa...

En sån där kanal skulle jag vilja ha i trädgården.....tjusig!

Schultzberg sa...

Du skulle ha puttat i Heinz så han fick öva på att simma :)