lördag 5 september 2009

Tjoho vad jag är glad idag!!!

Klev upp klockan 03.30 imorse (inatt...) och 03.45 satt jag i bilen på väg till Borlänge för att tävla lägre spår. Jag hade anmält till 4 spårtävlingar och kom bara med på den i Borlänge, så det var ju tur att jag anmälde till den då - trots avståndet! I torsdags fick jag dock besked att jag även kom med som reserv på ytterligare en spårtävling och det var jag ju glad för utifall det skulle skita sig idag....

Kom i alla fall fram till BBK strax efter 6 på morgonen och blev mottagen direkt av att himlen öppnade sig.... Jag blev lite nervös när jag insåg att vi skulle börja med budföring och platsliggning innan vi åkte ut i spårmarkerna.... Jag drog startnummer 15 (sist), vilket i och för sig var bra då jag fick ligga på en kant (det är lite läskigt att lägga platsliggning ihop med en massa främmande hundar - tänk om de inte ligger? tänk om de är elaka mot stackars Heinz...?). Nackdelen är ju att när jag skulle gå lydnad så skulle jag ju få den absolut lerigaste och klafsigaste planen.... Ovan kan ni se hur det regnade under budföringen...


Lagom till platsliggningen var det "bara" duggregn..... Jag var helt säker på att Heinz skulle opponera sig mot det blöta vädret och det kalla underlaget genom att ligga och pipa sig igenom platsliggningen, men han var faktiskt helt tyst! Han kanske kom av sig eftersom det för första gången var platsliggning med skott. Skytten promenerade dessutom omkring litegrann så Heinz tittade en del på honom. Jag blev lite nervös att han skulle börja vrida sig så att han skulle se skytten bättre, men det gjorde han tack och lov inte......



När det var 30 sekunder kvar så började han nosa på en fläck. Han nosade och nosade och började sträcka på sig för att kunna nosa lite längre bort..... Jag stod ju på andra sidan plan och såg eländet utan att kunna göra något åt saken.... Jag svor som en borstbindare i huvudet och till slut slutade han nosa och han låg kvar på samma ställe. Det gick ju på bara några sekunder även om det känns som en evighet för en själv - men domarna missade tack och lov nosandet så vi fick en 10:a!

Efter budföringen och platsliggningen åkte den första halvan ut i spårskogen. eftersom jag var nr 15 fick jag vänta en timme på klubben, men det gjorde inte mig något för jag hade Axa med mig så jag tog henne på en promenad i omgivningarna och var bl a ner och tittade på Dalälven..... Axa var för övrigt sitt mest hungriga "jag". Hon tiggde konstant godis av alla hon mötte och jag fick passa henne noga för hon var fräck nog att bara köra ner nosen i folks fickor om hon kom åt.... Och hade hon ingen annan att tigga hos så tok-stirrade hon på mig! Och så fort jag stoppade en hand i fickan så började hon skälla.... Knas-Fia!!!


Till slut var det dags att bege sig ut i skogen och man insåg att man var långt från Uppsala-slätten..... Det gick upp och det gick ner och det gick upp och det gick ner.... Och det var skog, skog, skog...! Härligt!!!!
Riktigt fin, mossbeklädd John Bauer-skog var det som spåret gick i! Det var dock lite lurigt för jag höll på att vricka fötterna av mig både en och två gånger då man inte riktigt ser hur marken är funtad under mossan....


Axa och Heinz. Rastning innan spårpåsläpp.





Jag hade en jätterolig spårläggare som höll mig sällskap medan jag väntade på domarna. Kan i och för sig tänka mig att en nervös person inte skulle uppskattat honom, för han försökte verkligen lura i mig att han sett färska björnspår i mitt spår.... Och om jag gick vilse så hade han inte tid att leta rätt på mig förrän tidigast nästa onsdag.... :-)






Spåret gick i alla fall hyfsat.... Jag fick ett litet tappt som vi redde ut, men jag hade i vanlig ordning ingen klocka med mig, så jag blev jättestressad då jag absolut inte ville ta för lång tid på mig i skogen - igen! Så det slutade med att jag sprang efter Heinz i regnet och i den livsfarliga mossan! Jag dröp av svett när jag äntligen kom till slutet och fick veta att jag hade endast tagit en kvart på mig - jag hade gott om tid kvar! Jajaja..... Hellre det än tvärtom.... Fast i brådskan hade jag och Heinz missat en pinne :-(







Tillbaka på klubben visade det sig att 4 ekipage inte klarat spåret så vi var 11 kvar som skulle gå lydnaden. Jag tittade på samtliga hundar utom den som var precis innan mig och av de jag såg så nollade alla utom en (1!) krypet (och hon fick bara betyg 5). Flera nollade platsläggandet under gång också. Planen var helt vattenmättad och det stänkte vid varje steg man tog.....



Men Heinz gick som en stjärna! Den ena domaren gav oss till och med en 10:a på platsläggandet (fast jag tror han var lite snäll och tog hänsyn till regnet...). Jag var lite oroad inför krypet eftersom det har en så hög koefficient (5, dvs man kan förlora 50 poäng...) och när vi skulle ställa upp oss försökte jag dra mig lite ut åt ena sidan - 10 st föregående hundar hade inte precis gjort planen mer krypvänlig.... Men tävlingsledaren stod på sig - jag tror att hon hade märkt ut så ordentligt de 3 metrarna hundarna ska krypa med sågspån, att hon absolut inte vill rubba sig en meter i sidled ens.... Jag drog i med ett ganska kraftigt dubbelkommando och Heinz kröp!!! Min korthåriga dobbis kröp i ösregnet på den klafsiga planen såsom ingen annan hund gjorde den dagen!!!! Jag var så stolt över honom (och mig själv)! Fast det blev "bara" betyg 7..... Men det var bättre än vad någon annan hade den dagen (av vad jag såg).




Summa summarum: 526,75 poäng, uppflyttning och placerad 2:a. Högre klass - here we come! Helt plötsligt var det inte alls jobbigt att ha gått upp kl halv fyra på morgonen och resan hem gick i ett flygande fläng (lyckorus).

10 kommentarer:

Sagoruna sa...

Grattis!

Dobbisar sa...

Fy F-N va ni är bra!!!
Hur stort GRATTIS som helst t dig o lille Heinz- vi höll alla tummar o tår här även om det inte behövdes. ;-)

Susanne & Zubbe

Skogsmor sa...

G R A T T I S !!!!!!!!!!!!!!!!
Tralalalalalaaaaa va´ ni e bra!!!!!

Puss på Hassenosen & kram till matte!:-)

Camilla sa...

Hej,

va kul att det gick så bra trots vädret, men ni är ju så duktiga ändå så väder biter väl inte på er...Ett stort grattis från oss!

Camilla & Hugo

Freddie sa...

Instämmer i allt grattande- KANON-grattis till Heinzen:
- éja éja ´eja: skriker Otti!

Anonym sa...

Jag har valt fel raser ;-)) Ni är ju sååå bra.
Stina Dimma o trolla

Unknown sa...

Vad roligt, Grattis! Fast de var väl klart att det skulle gå bra - ni fixar ju allt du och Heinz. :) Ge honom en stor kram från mig och morra lite från Lyra.

Jenny sa...

Tack så mycket! Nu känns det som vi är på gång på allvar! Tråkigt bara att det inte är några högretävlingar förrän till nästa vår... :-(

Camilla sa...

Halloj,

dom har en tävling i Haninge den 4/10 anmälningstiden har inte gått ut ännu, det var en hel del tävlingar i september oxå men anm tiden har gått ut, men men det är snart ny säsong så man får väl chans att se er då.
ha de
Camilla

Jenny sa...

Jag tittade på den i Haninge, men av någon märklig anledning så har SBK beslutat att det måste förflyta 30 dagar från det att man blir uppflyttad tills att man tävlar i sin nya klass. Och man får inte räkna med tävlingsdagen.... En mycket märklig regel i mina ögon, men tyvärr så finns den.... Inte för att det skulle gjort någon större skillnad då jag är på kurs den 3-4/10 i vilket fall.