söndag 13 september 2009

Helgen passerar alldeles för fort förbi...

I helgen var jag MT-figge på Dobermannklubben igen. På bilden ovan står jag och väntar på startsignalen för att börja agera som "soc-tant". Vet inte riktigt vad som flugit i Victoria och Lorentz men de vill prompt ha en rosa mössa på soctanten (helst med små stjärnor på... *s*).

Vi var två lag med domare och figuranter som gick omlopp och på det viset lyckades vi testa 15 hundar på en och samma dag. Det var bra för mig som figge också för då fick jag gott om tid på mig till att ta hand om min egen hund..... Ovan får Heinz ligga platsliggning medan Angelina och Kenzo agerar störning....
Heinz tyckte Kenzo var störtläbbig första gången han fick syn på honom och morrade ordentligt på stackars Kenzo. Ragg över hela ryggen hade han också.... Men efter att vi tagit en liten promenad på sisådär 200 meter så var Heinz nästan kär istället! Jättetramsig blev han....

Heinz skötte sig bra bland alla hundar och människor nere på klubben - åtminstone tills han fick träffa en dobermanntikvalp som han blev helt galen i! Heinz som brukar vara så fin med valpar fick något vilt och lystet i blicken och förvandlades från snälla, gemytliga Heinz till Pervo-Hasse! Han blev också förärad ytterligare ett smeknamn, så nu kallas han också för Helmut.... Kärt barn har många namn! :-)


Idag drog jag ut i skogen och lade spår. Hade inte tänkt plocka någon svamp då jag har plockat så mycket svamp på sistone och jag såg inte fram, emot att rensa mera.... Hundarna var superpigga och for som skjutna ur en kanon ut ur bilen när jag öppnade bakluckan.... Och bara 3 meter från bakluckan på bilen knallade jag rakt in i ett hav av trattisar! Jag kunde ju bara inte låta dem vara, så en bajspåse fick duga att samla ihop svamparna i.....

Men jag hittade ju bara fler och fler svampar! Och även några gulingar... Så 1 timme senare hade jag fyllt 2 bajspåsar... Så nu blir det till att rensa i alla fall!

Hundarna for omkring över stock och sten och stortrivdes ute i skogen. Axa var på sitt vanliga ambivalenta humör och försökte ömsom förföra ömsom spöa stackars Heinz.... Slagit sönder sin svans har hon återigen gjort, därav svansbandaget. Typiskt Axa att kombinera det med att löpa... Det är ett evinnerligt pyssel med svansbandage och tikskydd som ska på och av vid varje promenad....

Heinz tycker Axa är ofantligt spännande - i alla fall utomhus där han vet att han kan komma undan, den lilla fegisen!

Axa skuttade mest runt och försökte trycka upp rumpan i fejset på Heinz som mest bara sprang runt runt och gjorde lekinviter och fattade ingenting.....

Axa väntar tålmodigt - snart ska han väl fatta? Men inte Heinz inte......


När de inte larvade sig med varandra gjorde det sitt bästa för att mosa ner alla trattisar som de såg. Fast det fanns så himla många att jag orkade inte ens bli arg på dem när de kom farande så fort jag satte mig på huk för att börja plocka....

Heinz fick ett 2 spår med vardera 3 spetsvinklar i. Det var i en spetsvinkel som vi fick ett litet tappt i senast jag tävlade så jag tänkte det var bästa att träna lite sådana. På kortet ovan syns spårapporterna - ett antal små skogspinnar som jag märkt med lite tejp eller papperssnitslar så jag kan skilja dem från andra skogspinnar, och en halv klädnypa.... Helmut spårade kanonfint och tog varje lite pinne....
När jag kom hem var det dags att äta den goa födelsedagstårtan som Uffe hade gjort åt mig. Egentligen skulle jag ha ätit den igår, men jag var så trött när jag kom hem vid 19-rycket efter att ha figgat hela dagen att jag somnade i soffan redan klockan halv nio på kvällen....

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Kolla Hasses blick på 9:e kortet uppifrån.....och du säger att han inget fattar?!:-)
Här finns inte en enda trattis - för torrt kanske? *suck*