söndag 15 mars 2009

Melodifestivalen igår, hundpromenad/dragträning/aktivering idag!



Igår satt jag alltså och åt Uffes smarriga pizza och tittade på melodifestivalen. Jag tyckte det var jättekul att Malena Ernman vann och att Caroline af Ugglas kom 2:a - det var ju dom låtarna som stack ut lite grann från den övriga schlagersörjan. Och om man ska tro på Aftonblaskan så vann "rätt låt". Jag är i alla fall glad att juryns favorit inte vann: Hope & Glory var ju bortglömd så fort han slutade sjunga! Har lagt in La Voix ovan (från Youtube) om det nu är någon som missat bidraget som ska representera Sverige i Eurovision....

Heinz och Krokus hade dock annat för sig i går kväll än att titta på TV.... :-)

Men senare på kvällen anslöt han till oss andra i soffan och undrade vad vi tittade på som var så fasligt intressant?

Axa ser alldeles yrvaken ut...

Axa är rolig.... Hon vill alltid vara nära sin matte. Kan hon inte ligga i samma soffa (och gärna ovanpå mig) så ska hon i alla fall försöka ha nosen så nära mig som det går....
.... så nära att läppen klistrar fast på mina byxor, till och med! Knas-Fia!!

Katten vill också ligga nära, när det vankas TV-kväll! Men han alstrar så enormt mycket värme (kattpäls måste vara något av det varmaste som finns...) så efter ett tag var jag tvungen att flytta på honom för jag blev alldeles varm och svettig på magen....
Ovan: Så här motionerar en blind katt.... *s* Årets första fluga har vaknat och surrade lite sömnigt i balkongfönstret.... Det satte fart på Krokus alla jaktsinnen så han ägnade säkert en kvart åt att lurpassa nedanför balkongen och göra små "attacker" när han försökte fånga flugan! Han är faktiskt riktigt duktig för att vara ett blindstyre - det händer att han lyckas!
Vaknade betydligt tidigare än jag tänkt mig idag (tack för det, Axa!) och konstaterade att solen sken. Då kan man ju inte sitta inne och uggla, så jag tog hundarna med mig ut på söndagspromenad. För att Heinz skulle få lite extra motion och bli trött så satte jag fast honom i selen och så fick han dra mig runt i promenadstråket. Nackdelen med det är att promenaden blir mycket jobbigare för mig.... Blev alldeles blöt av svett av att hålla emot - Heinz är minst sagt duktig på att slita och dra... Men vad 17, jag kan också behöva motion...!

I perioder fick hundarna vara lösa, förstås. Jag planerade att gå en rejäl promenad och då kan ju inte Heinz dra hela tiden.... Eller.... Kan, kanske han kan, men jag vill ju att han ska tycka det är kul och jag vill inte att han ska tröttna och sluta "ligga i" i selen när han har sele och lina på sig, så därför är det nog bra att ta lite pauser när han får springa löst och så pysslar vi med lite annat en stund. Såsom att balansera på stenar. Det kan ju även Axa vara med på (om inte stenarna är för höga, förstås). Fast i det här läget är stenen lite för liten för att Heinz ska våga hoppa upp bredvid Axa-häxan.... Nog för att hon löper, men hon höglöper inte än så att hoppa upp på samma lilla sten som Axa, kan allt vara beskaffat med fara för ett bett i sidan!
När man passerat denna bro så närmar man sig Högstaåns naturreservat och ett stort grustag där det är perfekt att låta hundarna sträcka ut och att utnyttja alla branter till konditionsträning! Men eftersom jag gjorde det igår och hade satt sele och lina på Heinz idag, så blev det inga "springa-i-backar"-träning idag!

Grustaget som vi frekvent gästar. Och det allra bästa är att vi är nästan alltid själva här och kan lägga hårda spår, klättra och klänga på all bråte som fortfarande står kvar från den tid grustaget var aktivt etc.

Axa visar rumpan åt Heinz som slickar sig om nosen.... Men det är inte dags ännu..... Har jag tur så kommer höglöpet lagom till att jag ska till Östersund imorgon eftermiddag! Uffe ska ha hundarna med lite hjälp av Emilia som avlastning. Men jag slipper nog inte ifrån pipandet - det lär ju fortgå när jag har kommit hem igen! Men det är bra att Axa löper nu - så hinner Heinz lugna ner sig innan snön har smält och vi har anmält oss till årets första spårtävling....

Det var en skön promenad och med ett vackert vinterlandskap - men jag kommer inte sakna det ett dugg när snön smält bort!!!

När jag kom hem igen efter sisådär 2 timmars promenerande så var mitt midjebälte helt deformerat efter Heinz enträgna dragande! Resåren var så hårt åtdragen så bältet hade snört ihop sig till en kringla... Fick ägna ett par minuter åt att försöka få ordning på formen igen... *s*

Heinz tyckte det var kul att vara ute och dra, men det var också skönt att komma hem efter "träningspasset", slippa selen, och rulla runt i snön på garageuppfarten istället!

Även Axa lade sig på rygg och sprattlade en stund med benen i vädret....




Men sedan återgick hon till hennes nuvarande favoritsyssla - förfölja Heinz! Det fåniga är att hon skulle säkert bli jättearg om han försökte kliva på.... Men det gäller att ha koll på dem, för på någon timme kan det ha svängt och jag vill verkligen inte bli stående med 10 st Axavalpar på halsen!!! HU!

Nu är i alla fall hundarna bra trötta och själv har jag fått mig en kopp kaffe, medan jag roade mig med det här blogginlägget. Men nu är det tillbaka till verkligheten som gäller. Har ett lönesamtal att förbereda samt att jag ska åka med jobbet på kurs i Östersund imorgon och kommer inte hem förrän sent på onsdag kväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är så glad tralalalala - mina två favoriter blev etta & tvåa i Melodifestivalen!!!!!:-)
'La Voix' är underbar med Malena, som är snygg, duktig & rolig!

Å Axa äääääääälskar sin matte - det vet vi! Lilla gumsan....*puss*

Vilka fina promenadstråk du verkar ha jämt! Är det Fyrisån som syns?

Lönesamtal????? Har ni verkligen såna?
På mitt jobb sägs det att vi har det också, men det består i att man går in till chefen och får veta vad nya lönen blir - punkt.

Hasse måste bli helt förvirrad av Axas uppträdande....ömsom förföljer hon och ömsom biter hon...:-))))

Enklare då att förstå att även en blind katt jagar vårflugor - så sööööööt!:-))