tisdag 31 mars 2009

Heinz och Lyra

Idag kom Emilia ut med Lyra igen. Och i vanlig ordning kan jag inte låta bli att fotografera dem när de far runt som små popcorn!

Förstår inte riktigt varför det är så kul att röja runt på en plöjd åker - men tydligen är det så.... Leriga blir de i alla fall!

Mycket spring blev det! Och ibland mer spring än det var tänkt eftersom Lyra tycker det är vansinnigt kul att jaga fåglar.... Men Heinz är jätteduktig och kommer på inkallning varje gång och får givetvis en drös med godis....

Jag låter inte Heinz enbart leka med hundar som aktivering.... Igår var jag faktiskt ner på klubben på kvällen och tränade igenom apell och lydnadsklass 1 samt lite agility (men det var jag tvungen att lägga ner för banan var bara en enda lervälling....). Träningen gick i alla fall bra och på torsdag ska jag hämta ut recept mot noskvalster och sedan ska jag ut och spåra igen! Går det bra då så ska jag anmäla mig till lite tävlingar.

Och imorgon ska jag trotsa hans dåliga luktsinne och träna sök..... Men idag får han busa järnet! Ikväll ska jag åka in till stan och promenera en stund - var länge sedan nu.... Och så ska jag hem till Emilia och hälsa på hennes och Camillas två katter som de är jourhem för. Katterna kommer från föreningen Samvetet.

Hehehe... Spana in Heinz nos på kortet ovan....

Efter promenaden med Lyra så var det bara att ta in lergubben i källaren och skruba honom från topp till tå..... Men jag klagar inte - det är ju vår!!!

Även Axa ska ju få gå ut och gå.... Ingen mening med att ta med henne ihop med Lyra för grin-tanten är så surig av sig så Lyra vågar inte leka med Heinz om Axa blänger på henne....

Heinz, däremot, tar ingen hänsyn till att Axa allt som oftast ser ut som på bilden ovan - han vet att om han springer undan så kommer hon inte ifatt.... Han är sådan retsticka! Och de gånger Axa lyckas överraska honom och genskjuter honom på ett vis han inte räknat med - ja, då skriker han rent hjärtskärande och blir så liten och ynklig så att det finns inte! Men så fort han kommit undan en bit så är han stor och stursk igen! En riktig macho-karl! *s*

3 kommentarer:

Skogsmor sa...

Men det är ju sanslöst vilka tokiga hundar!:-)))))
Jag skulle vilja se dem "in action" nån gång.....

Och Axa ser ju för härlig ut på sista bilden:-)

Camilla sa...

Halloj, vilka härliga bilder.
Finns det något härligare att se än när dom är fulla med både spring och glädje...även Axa...

Camilla

Jenny sa...

Speciellt Axa! :-) Hon kan vara så stel och långsam ibland...