söndag 27 januari 2013

Hundträningshelg!

 I lördags var jag ut till Anita och tränade sök med Hetzer. En lång och kul dag som bl a innebar Hetzers första sök i hennes fårhus! Heinz har ju gjort det tidigare som man bl a kan läsa om här: Kul med Anita-sök!
 

Jag har lagt mig figge för en annan hund och fåren blev nyfikna och kom för att spana på mig och vad jag höll på med i deras hus....
 
 

Hetzer ska precis skickas in på sök i fårhuset.
 

Hetzer var ganska cool med fåren, lukterna, fårskiten mm däremot hade hon väldigt svårt att behålla fokus så fort Anitas Golfie kom i närheten....
 

Golfie var det roligaste Hetzer hade sett på länge (i hennes tycke)!
 

Genomgång och diskussion.... Hetzer bönar och ber om att få köra mer? Eller så vill hon få tillåtelse att leka med Golfie...?
 

Skallmarkeringsträning på mig själv....
 

Med efterföljande bollkastning!
 

Hetzer har hittat en figge i höt!
 

Efter en lång dag kom jag hem och hängde upp kläderna och sedan var det dags för Krokus att "köra sök". Han undersökte mina kläder länge och väl, stående på bakbenen.... Det måste lukta jättespännande i hans värld!
 
 












På söndag förmiddag kom Anna och Monica ut till mig och vi tränade markeringar. Hetzer fick söka uppe på loftet och få fatt i en figge....

 

















Gömde figgen med hjälp av sopsäckar och kompostgaller men Hetzer löste uppgiften galant!


Hetzer har funnit sin figge!
 

Hade en dold i stallet också - gick kanon!

Efter att Anna och Monica åkte hem så dröjde det bara 2 timmar så kom Eva ut och så körde vi lite markeringar med hennes hund och så fick Hetzer ytterligare några markeringar.
 
 

















Efter att även Eva åkt hem så tog jag och Uffe med oss en flaska vin och lite ost och kex och satte oss nere i gäststugan och bara myste samtidigt som vi eldade och fick upp värmen därnere till hela 22 grader.... Tittade på rådjur utanför fönstret gjorde vi också.

Men Heinz då? Ja, tyvärr var han med ut på förmiddagen och lekte järnet med Annas och Monikas tikar (små vallhundstikar) och blev rejält dålig av det så han fick inte göra något mer idag..... Men han hade så kul när han lekte med dem så jag ångrar inte att han fick göra det! Men nu får han ta det lugnt ett tag.....

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Stackars Hasse! När han hade såååååå roligt....
Och Krokus!!!:-) Så spännande för honom!:-)
varför sitter ni i gäststugan?? Boar ni där när det blir för kallt i stora huset?!

Jenny sa...

Nja, det är varmt i boningshuset... Men vi eldar ibland i gästhuset, vi har ju alla böcker där så det får inte bli för rått.... Och nu bestämde vi oss för att göra eldningen lite roligare.... Samt prata om vad vi skulle vilja göra med gästhuset framöver.