tisdag 10 november 2009

Tränat IPO-R på Skövde BK....

För att få bli räddningshund så ska hundarna klara av att gå en hinderbana som är speciellt framtagen för räddningshundar. På Skövde BK har de en sådan bana och idag jobbade jag i Skövde så så passade jag på att träna på brukshundklubben, förstås.

Deras tunnel är betydligt halare än en agilitytunnel..... Som Heinz illustrerar i filmen ovan!

En form av "bruksstege". Men på provet (som vi ska göra i mars 2010) så avslutas det med att jag ska lyfta ner Heinz från stegen till backen.

Deras balansgång kan vara väldigt svajig.... Har man otur sätter hunden plankan i rejäl rörelse.... Till skillnad mot agilityns balansbom som är stabil.

Hundarna ska även gå över en vippbräda som kan glida i längsgående led förutom att den tippar över.... Jag tror dock inte hinderbanan blir något bekymmer för Heinz.... Han börjar bli riktigt duktig på momentet "dirigering" också, när de ska springa från en kon ut till olika ställningar som de ska hoppa upp på för att sedan dirigeras vidare till ytterligare ställningar. Det lyckades jag dock inte filma, för då behöver jag fullt fokus på Heinz och bägge armarna lediga för att veva med....

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Men åååååååååååååå så duktig H är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och du!!!!!!!!!
Rena cirkushunden!:-)
Men jag vet inte om jag direkt vill att ni ska behöva använda detta i "verkligheten"......

Men som sagt, hundans va duktiga ni är!

Annika sa...

Å vad duktig han är! Så lugnt...Arwen har så bråttom över alla hinder...