söndag 5 april 2009

Utflykt till Ekebyåsen

På eftermiddagen igår kom Emilia och Lyra ut och hälsade på och eftersom vädret var så fint så drog jag "till skogs" ännu en gång. Vi åkte ut till Ekebyåsen då vi ville promenera på ett nytt ställe och det är ju ofantligt vackert därute. På väg ut till Ekeby så passerade vi ett antal rådjur som betade fridfullt och ogenerat nära vägen. De var nog också glada för att det var varmt och att våren hade kommit.....

I beteshagen (inga djur utsläppta på bete än) på Ekebyåsen är det så vackert att jag tog en hel del kort bara på landskapet. Så jag låter detta inlägg bara innehålla kort från omgivningarna. Heinz och Lyra (speciellt Lyra, för en gångs skull - Heinz måste fortfarande ha varit lite trött efter förmiddagens skogsutflykt) var helt galna så det blev givetvis många kort på dem med.... Men jag kan ju inte ha hur måga kort som helst i ett och samma inlägg så jag delar upp det i två....

Området är inte stort (allt är ju relativt, förstås), men det är otroligt fint att ströva omkring på. Speciellt den här tiden - innan de släpper ut korna!

Från Länsstyrelsen hemsida kan man läsa: Ekebyåsen. Åsen dominerar landskapsbilden i dalen söder om den nya landsvägsbron. Ån är här är ganska smal och från åsen är utsikten fin över ån, som här slingrar sig fram långt ner. Själva åsen är ganska glest trädbevuxen och är länge och kontinuerligt hävdad. På en karta från 1691 är åsen betesmark

Det enda "sorgliga" var att Emilia skulle iväg på eftermiddagen så vi strosade bara runt med hundarna i ca en timme och njöt av vädret och omgivningarna. Det optimala hade ju varit att ha haft med sig en fikakorg och en filt och stannat i flera timmar.... Får bli en annan dag!

Jag och Uffe har varit här och promenerat tidigare för ca 2-3 år sedan (tror det finns bilder på bloggen i arkivet från det), men det var länge sedan nu. Det kommer inte gå lika lång tid igen innan jag kommer tillbaka, den saken är klar!

Den obebyggda delen av Ekebyåsen,upptas så gott som helt av gravfält från yngre järnålder. Gravarna är till största delen högar, och på en av högarna finns en bautasten!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Rena turistbilderna!
Jag blir så sugen på att besöka alla fina ställen du tar kort på - vilken fin reklam för Uppsala du gör!:-)