fredag 8 augusti 2008

Döda fallet samt Färsåns Fritids- och Fiskecamp

Lördagen den 2:a augusti for jag, Uffe och hundarna upp mot Jämtland för att bo ett tag i Ackes stuga. På vägen passerade vi Döda Fallet vid Hammarstrand i Ragunda kommun. Döda fallet är alltså ett f.d. vattenfall (Storforsen) i Indalsälven som genom Vildhussens nya dragning av älven bara blev till en tom älvfåra. Magnus Huss, kallad "Vild-Hussen", åtog sig 1796 att bryta en timmerränna förbi den fruktade Storforsen, där timret som skulle flottas via Indalsälven söderut till Sundsvall, slogs sönder. Rännan skulle brytas genom en rullstensås, som visade sig vara för porös för att motstå vattentrycket och det hela slutade med en av Sveriges största naturkatastrofer, när timmerrännan skar genom grusåsen och hela Ragundasjön tömdes på allt sitt vatten på endast 4 timmar, varvid Storforsen torrlades och tystnade och Döda Fallet tillkom.

Stenformation (ovan) som blir när en liten sten utav vattenkraften snurras runt, runt, runt och gröper ur den stora stenen. Fanns ett flertal sådana stenformationer i Döda Fallet.


Kung Oscar den II och våran "knugen" har bägge ristat in sina namn på en sten i Döda Fallet...

Utanför Hammarstrand, vid Ammerån, bedriver min arbetskollega och vän Lennart Färsåns Fritids- och Fiskecamp (se två av stugorna på fiskecampen ovan). Färsån är ett biflöde till Ammerån som är en skogsälv i nordöstra Jämtland, känt för sitt fiskevatten.

Uffe, Lennart, jag och hundarna tog en promenad ner till ån och tittade på det berömda fiskevattnet.... Inte för att jag begriper så särdeles mycket om fiske, men det var en trevlig promenad i alla fall! Vattenståndet var lite lågt, enligt Lennart, och jag kan meddela att det torde vara lägre nu - eftersom mina hundar gjorde vad de kunde för att sänka vattenståndet ytterligare! Jisses vad de gick och bälgade i sig vatten! Vi fick låna en stuga och stannade hos Lennart och Agneta för middag och övernattning. Jättetrevligt hade vi och stugan var jättefin och välutrustad med egen toa, dusch, tv etc etc Tittade på Lennarts gotlandsfår gjorde vi också innan vi åkte därifrån för vidare transport till det Ackeredska residenset. Axa fick titta lite närmare än hon tänkt sig då Heinz knuffade henne (avsiktligt?) rätt in i elstängslet! Då blev hon lite ynklig i några sekunder.... men sedan var det snart glömt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter jättemysigt alltihop!!
Och även jag har varit vid Döda Fallet och förfasat mig över hur sjön kunde tömmas på några timmar....vojne, vojne!