söndag 10 augusti 2008

Ankarede - Rödfjället

Efter att ha vandrat en dag på Stekenjokk-fjällen, så fick Uffe en infektion i lilltån. Själv kände jag mig inte alls "färdig-vandrad" så jag gjorde ytterligare en dagsutflykt. Den här gången utgick jag från Ankarede och vandrade till Rödfjället fram och tillbaks.


Riktigt hur länge Ankarede har använts som samisk begravnings- och gudstjänstplats är inte känt, men sockenprotokoll från 1861 uppger att en begravningsplats invigdes 1820 och att bönehus m.fl. byggnader uppfördes samtidigt. Ovan är en bild på Ankaredes kapell.


Intill kapellet ligger en kåtastad med ett trettiotal kåtor och förrådsbyggnader. Förutom kåtastaden finns även ett tiotal kyrkstugor som tillhör bönderna i Frostviken.


Vandringen till Rödfjället bjöd även den på fina vyer.


Delar av leden var spångad, så det var lätt att vandra!
Som sagt var...
Heinz får posera vid en liten träbro, där vi tog vår första rast. Axa fick stanna i stugan och hålla Uffe sällskap denna dag. Det var nog bra för henne med tanke på hur mycket hon hade gått dagen innan.

Efter ett tag så fick vi passera denna gungiga hängbro i nätgaller...

Men Heinz hade inga som helst problem med det - som synes!


Man vet att det brukar blåsa när toaletten måste hållas på plats med vajrar.... *s* Ute på Rödfjället fanns det en liten raststuga (och toaletter) där jag åt lunch innan jag vände tillbaka till Ankarede igen.

Vacker vovve med vacker bakgrund!!



Två dagar med långa vandringar - Heinz har ändå energi till att springa runt med en pinne innan vi skulle åka hem igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka vykortsbilder! Och Hasse är sig lik:-)
Men du ska inte gå ensam i björnland......!!!!!!!