fredag 22 augusti 2008

Axas dag!

Idag fick Heinz stanna hemma med husse och Axa fick följa med på jobbet istället. Har tränat så mycket med Heinz på sistone så nu var det verkligen Axas tur att få "rå om" matte! Jag hade planerat så bra att när det var dags för lunch så befann jag mig i närheten av Östa-halvön, en av "entréerna" in till Färnebofjärdens nationalpark. Sagt och gjort, så åkte jag ut till Östa och åt min medhavda lunch och tog en promenad i omgivningarna. Dagen till ära så var vädret kanonfint!! Bilden ovan visar nedre Dalälven som utgör en stor del av själva nationalparken.

De har en fin sandstrand i Östa och eftersom det var helt öde och folktomt så släppte jag Axa en stund. Hon tyckte också att det var en fin strand och gav sitt godkännande! :-D

Givetvis måste man ju kolla badtemperaturen!!!

Axa har sitt eget oefterhärmeliga sätt att dricka vatten på....

Glad Axa!

Ööööh va? Så där ska väl inte en dobermann hålla öronen...?

Lunchen är slut och det är dags att fara vidare.....

Kan förresten berätta att jag träffade en kvinna som jobbade med en demonstrationsanläggning (läs: trädgård) för dagfjärilar vid Gröna Kunskapshuset i Östa. Hon hade, med hjälp av elever från trädgårdsmästarutbildningen i Wij och någon biologilärare från Sala, skapat den 1 400 m² stora trädgården under 2007. Där fanns fjärilshotell, kaprifolspaljé, viltklöveräng, fjärilsrestaurang, perenner, äng, fruktlund och allt annat som nu en fjäril kan önska! Det syntes att trädgården var ganska ny, men den var redan riktigt fin. Blir nog tjusigt.... Jag såg dock inte några fjärilar under min lunch - bara envetna getingar som vill sno mina smörgåsar! Men de var så slöa så det var synnerligen halvhjärtade försök.... Det var otroligt vackert ute på Östahalvön, men man såg också på de hus som fanns i närheten att man befinner sig i ett paradis som lurar på sina hemskheter..... Jag märkte absolut inget under mitt besök, men jag såg ju att alla fina lusthus, verandor etc var omsorgsfullt inklädda med myggnät! Hon som jobbade i trädgården rekommenderade att man ringde t ex turistbyrån innan man for dit för att vandra i nationalparken (eller vad man nu vill göra) och fråga hur det stod till med myggen.... Jag, som trodde det skulle vara lugnt om man t ex åkte dit i slutet av augusti, fick veta att det kan ske sena kläckningar som orsakar mygginvasion även så sent på säsongen..... Så om någon vill åka dit så gör för allt i världen det - men ring och kolla myggläget först!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hörde just på nyheterna på TV att just idag har man giftbombat nedre Dalälven för tredje gången i år pga den förfärliga myggplågan! Det är ju nästan inte klokt....!
Å, så söt Axa är på alla bilderna!:-) Syns att hon är glad att få vara med matte!

Anonym sa...

kanonbilder som vanligt.. Axa ser så nöjd ut:-) Öronen är ju verkligen snygga *fniss*

Anonym sa...

Är det du Jenny som lämnat ett inlägg i min blogg? :-) kul o höra från dig igen, jätte fina bilder som vanligt i din blogg, man blir imponerad och inspirerad :-) Hoppas vi kanske ses igen snart framöver!!