torsdag 21 januari 2016

Sant.... Att inte ha bönder kan få många konsekvenser.....

Utan bonden snöar landsbygden igen

Läser en krönika i ATL om snöröjning. "Exakt hur regering och riksdag tänker sig att landsbygdens folk ska få sina enskilda vägar plogade när den siste bonden på bygden kastar in handduken får vi inget svar på. Är det tänkt att den argentinske kofösaren på Pampas slätter ska komma upp hit och skotta snö? Eller ska den danske grisbonden åka till Sverige för att skotta? Den franske mjölkbonden - är det han som ska ploga fram till Agdas hus, eller hur är det tänkt?"

Jag känner igen mig i tänket då jag är en av dem som sitter i en sådan där privat vägförening. Vi har en person som kommer och plogar, men när han inte vill/kan/orkar längre så kommer vi nog få problem....... Jag har dock turen att ha en kort väg, så jag behöver inte åka skidor så långt innan jag kommer fram till en väg som skottas av Trafikverket eller kommunen. Men alla andra då?

Om snön bara kom på "beställda tider" så kunde kanske vi som bor längs vägen ta en dag och med gemensamma krafter, och många spadar och snöslungor, skotta vår väg, men det hinns ju sällan med när det snöat en hel natt och man ska till jobbet på morgonen efter....


Inga kommentarer: