måndag 18 januari 2016

Kossor, snö, sommarbete och pluggarbete


På förmiddagen idag var jag ut till en mjölkbonde och körde en Grundcertifiering Mjölk - genomgång. Det gick bara bra (positiv bonde, trots det tuffa rådande läget för mjölkbönderna i Sverige) och sedan stannade jag till i skogen och gick en promenad med hundarna.

Är så fina dagar nu.... Man vill aldrig gå in! Om man inte heter Hetzer, förstås..... ;-)

Men till slut var det bara att bita i det sura äpplet - dels skulle jag slutrapportera kundbesöket och sedan skulle jag förbereda mig inför morgondagen, så eftermiddagen har bl a ägnats åt att grubbla över KRAVs regler för bete till mjölkkor.... 

Tog mig ut igen en sväng med hundarna innan det blev mörkt. Kastade frisbee åt dem i djupsnö så de fick verkligen pulsa för att springa och hämta den. Ibland åkte den ner under snön, så då blev det uppletande av det hela! :-) 

Nu ska jag ägna några timmar åt att lusläsa EU-förordningen 1099/2009 om skydd av djur vid tidpunkten för slakt. Intressant om än lite "byråkratisk" läsning.


Inga kommentarer: