söndag 9 mars 2008

Könsmaktsordningen

Det här med att kvinnor inte bedöms på samma villkor som män är något som helt klart inte bara drabbar kvinnor... Läste på nätet idag om en grabb som dömts till döden för att ha läst (!) på en webbsida där kvinnors rättigheter diskuterades..... Ja, vad ska man säga...? Det är synd om människorna!

Tittade på webbsida och dömdes till döden

Igår var det internationella kvinnodagen och i mitt eget hem flöt dagen förbi ganska så obemärkt, men jag skrattade gott åt Luuks skämt (i melodifestivalen) om danserskan i Nordmans framträdande som skulle brinna på bål hela 2 gånger - på internationella kvinnodagen av alla! *s* I övrigt tycker jag det var kul att Nordman och inte Häggqvist/Johnsson gick vidare - jag tycker Mary J Blige och Bono gör en mycket bättre "One love", så då lyssnar jag hellre på Nordman i finalen!

Karin Ollson på Expressen skriver idag att vi bör lägga ned Internationella Kvinnodagen för att då är det plågsamt att vara feminist. "Kvinnodagen är plågsam för mig"

Ja, det står henne fritt att tycka, men jag håller inte med... Däremot är det tråkigt om kvinnodagen blir reducerad till någon form av "mors dag"... Bilprovningen hade ett bra initiativ, tycker jag! Bilprovningens hemsida
Idel tjejer som skötte besiktningen av bilar på några bilprovningsställen i Stockholm. Själv besiktigade jag min bil i början av januari och blev jättepositivt överraskad över att det var en tjej som tog emot och skötte det hela (till skillnad från alla gamla gubbs, som jag normalt brukar få som besiktare...). Det var första gången jag stött på en tjej på bilprovningen och det kändes bara så bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmmm.....jag får inte upp Expressensidan.....slött bredband antar jag.
Verkar helt knäppt iaf!

Men bläää! för Nordman säger jag.....(-: