onsdag 26 mars 2008

Knas-jycke...

Axa var halt idag. Vete tusan vad hon gjort, men ett tag hoppade hon på tre ben.... Så hon fick stanna hemma medan jag åkte ner med Heinz till klubben.

Först gick allt så himla bra på klubben och vi tränade lite allt möjligt. Men när det började trilla in hundar från höger och vänster så fick Lill-Hasse värsta frispelet! Vete tusan om han bara är allmänt uppjagad eftersom Axa höglöper just nu, eller om det är någon "fas" han helt plötsligt kom in i, men han upptäckte i alla fall att han hade en mycket mäktig stämma! Och den hov han upp! Med besked!

Han skällde på allt: folk, hundar, mig, gräset, klubbstugan, soptunnan.... Det fanns ingen ände på det hela. Jag blev riktigt fascinerad över hur han höll på.... Jag bestämde mig för att han får väl hålla på tills han tröttnar, så har han fått testa och känt på att det är ingen som bryr sig i honom när han beter sig så. Negativ uppmärksamhet är ju också uppmärksamhet... Efter mycket om och men (fasen vilket tålamod jag har ibland!) så tröttnade han på att skälla när inget hände. Varken jag eller någon annan hund brydde ju oss om honom. Och när han väl insåg att om han inte bara ville stå och göra ingenting hela kvällen (mer än att skälla förstås) så skulle han hålla klaffen och ta kontakt med mig, så blev han som en liten ängel..... Och så kunde vi träna fotgående och platsliggning och allt vad det heter "mitt i smeten" utan problem.

Fast han visade sig vara en ängel i förklädnad för vid ett tillfälle när jag skulle ta ifrån honom hans belöningsboll så vevade han till med tassen och träffade så illa att han slet upp en redig rispa precis under vänster ögat..... Det blödde en del, så vi får väl se om jag får en tjusig blåtira till imorgon, eller om jag klarar mig....

Ja, jag vet att det är Krokus och inte Heinz på bild, men han var så söt när jag upptäckte att han låg och sov i tvättkorgen så jag var tvungen att ta ett kort på honom. Tyvärr hann han vakna innan jag hann hämta kameran, men jag hann ta ett kort innan han smet iväg i alla fall!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för dagens glada skratt!:-))

Både Lill-Hasse & Krokus får mig alltid på gott humör:-)

Stackars Axa ger mig hjärtknip.....ska hon aldrig bli bra?!?