tisdag 25 augusti 2015

Hetzer vallar får, Bison simmar och Heinz kör nosework samt besöker veterinären

Vilken måndag.... Direkt på morgonen får jag besked att en kunds lagård brunnit ner (tack och lov inga djur inne). Sedan får jag veta att en kund jag var till så sent som i juni har dött i cancer....  Eftermiddagen blev dock roligare då jag och Hetzer passade på att valla!


Jo, hon syns där längst bak om man tittar noga! :-)


Efter vallningen tränade jag lite nosework med Heinz! Den här gången gick det bättre.... Förra måndagen så var han så himla dålig att jag fick bryta efter 2 korta koppelsök, men nu körde jag 2*3 sök med honom utan större problem. Skriver mer om det nedan....

Någon ville inte vara med på bild.... Men så här ser vi ut när vi tränar! Pincetter, möbeltassar och tops!

Heinz har varit väldigt hängig den här sommaren. Jag tycker inte det varit så varmt precis, men Heinz har haft jätteproblem med värmen.....Han har inte klarat av att ens köra nosework, som ju knappt innebär att de rör sig.... Och går jag en koppelpromenad är han färdig att kollapsa! :-( Jag var orolig, så idag åkte jag in till Ultuna för att kolla hjärtat. Tänk om det skulle vara dcm (dilaterad cardiomyopati)? Kollade ultraljud och ett kort EKG men det fanns inga tecken på dcm!  Så det slutade med att Heinz fick lämna blod till forskningen istället eftersom "de har för lite blod från friska, äldre dobermannhanar"! Fast det där med frisk kan ju diskuteras, förstås..... Men skönt att de trodde han var frisk från dcm! Men jag kom ju dit av en anledning! Funderingarna/sökningen går vidare..... Svalare väder är på intågande, så jag hoppas att Hasse ska må bättre..... Ska också få med mig en EKG-apparat hem och mäta här hemma utifall det är något annat fel på hjärtat....

De tyckte han var så fin på djursjukhuset. Och de var så impade att han låg lugnt på UL-bordet och lät sig undersökas. Pulsen låg på ca 80 hela tiden, så han var inte ett smack stressad. Han fick så mycket frolic av veterinären efteråt att han nog måste halvera kvällsmålet!


Efter att ha varit på djursjukhuset tog jag hundarna med mig och drog och badade. Den här augusti har ju varit sjukt varm och solig och det är ju bara att tacka och ta emot..... Bison har verkligen lärt sig att simma (se filmen)  vilket ju är skoj!

Inga kommentarer: