måndag 12 oktober 2009

Orientering mm

Som ett led i räddningshundutbildningen så ska man lära sig att orientera efter karta och kompass, så vi var ett gäng som möttes upp i lördagsmorse på IdrottsKlubben Wilskes parkering.

Vi fick titta på olika typer av kartor, beräkna skalor och lära oss kompassen. Jag hade ju en sådan genomgång när jag gick tävlingsledarutbildningen, men det var ju ett par år sedan så det var bra med repetition....

SEdan var det dags för praktik ute i skogen. Ibland gick det bra, ibland gick det mindre bra.... Här står instruktören och pekar åt ett helt annat håll än vad vissa ville gå.... *asg*

Freddie hade Pepsi med sig ut i skogen och jag tänkte återigen att jag är så glad att jag har dobermanns....!!!! Fy 17 för att torka denna päls efter att hunden varit nere i diverse dypölar! För att inte tala om vad det luktade i bilen på vägen hem - gammalt dyvatten!

Här är gänget samlat för fotografering (och Heinz passade tydligen på att rota runt i min ficka istället....)
Heinz poserar vid Vänerns strand....

Vänern kallas ju inte för Innanhav för intet!!! Nog för att jag visste att Vänern är Sveriges största insjö, men jag visste faktiskt inte att den dessutom är Europas 3:e största insjö..... Det måste jag ha förträngt sedan jag gick i skolan! Landhöjningen gjorde att sjöar som Vänern och Vättern skars av från havet för X antal 1000 år sedan, men den tidigare förbindelsen med havet innebär att det idag finns arter i Vänern som normalt inte lever ut hela sin livscykel i sötvatten, till exempel vänerlax

På väg hem stannade jag bla på den här höjden ovanför Hällekis, från vilken jag hade en milsvida utsikt över Västergötland.... Man kan ju inte bara orientera - man måste ju passa på att turista lite också! :-)

Utsikt över Hällekis och Vänern.

Vägen runt Kinnekulle var hur idyllisk som helst med pittoreska små byar, fantastisk utsikt över Vänern mm Var tvungen att ta ett kort på det här huset - måste varit mycket länge sedan någon eldade i den här skorstenen!


På söndagen sov jag riktigt länge och avvaktade att regnet skulle ta slut.... Sedan tog jag hundarna med till grustaget där Axa fick återse sitt godisdäck och så började jag träna inför Miljöprovet i IPO-R som vi ska göra i mars nästa år. Började träna Heinz i att springa ut till en kon och sedan att springa vidare ut och hoppa över ett hinder. På provet ska han hoppa upp på ett föremål, men jag hade inget tillräckligt stort i närheten så det fick bli ett hopphinder tills vidare.

Hösten har verkligen kommit nu och det är ljuvligt att vara ute och gå i de underbara färgerna. Tyvärr så vet man ju nu att det bara är några få veckor kvar innan eländet börjar med tö, slask och grått, grått, grått..... Men NU är det fint, i alla fall!

På kvällen inträffade något jag aldrig sett förut..... Axa och Krokus somnade huvud mot huvud! Sådant brukar aldrig Axa ställa upp på!!!! Hon brukar jaga bort katten direkt han kommer för nära, men inte denna gång.... Tur att en kamera fanns i närheten så jag kunde dokumentera den ovanliga händelsen!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Hmmmm.....Dragon Lady kanske blivit en softis....?
Nä, jag antar att hon var sig själv igen när hon vaknade?:-)

Fina bilder! Hoppas du var nöjd med kursen!