lördag 2 februari 2008

Hundpromenad, hundrädda människor och oväder...

Åkte in till stan en sväng för att handla och träna Heinz. Det var mycket folk ute och shoppade i centrum idag och en och annan höjde säkert på ögonbrynen då jag gick gågatan fram och tillbaka och ignorerade folk och pratade med min hund istället... Men Heinz var jätteduktig! Gick så fint och följsamt i kopplet fast det är sällan som han sett så mycket liv och rörelse på ett och samma ställe. Det var ungar, barnvagnar, cyklar, rullstolar, andra hundar etc etc Något jag däremot noterade var att det var ofantligt många människor som var rädda för min hund! När jag bodde i centrum i Södertälje och hade Pepsi och sedermera Felix så hände det visst att folk reagerade men inte alls i den här utsträckningen... Och förut tyckte jag det var vanligare att om det var någon som reagerade så var det en person med utländsk bakgrund.... Men idag hände det vid ett flertal tillfällen att "svenskar" hoppade nästan en halvmeter bakåt när de fick syn på min hund! Och då gick han ju ändå fint vid sidan och tittade inte ens på en del av dem! Vad är det som händer? Varför har hundrädslan spridit ut sig på detta sätt? Är detta ytterligare något vi kan tacka Aftonblaskan och Skvallerpressen och deras "mördarhund-rubriker" för? Och vad kommer bli följden av denna rädsla om den får sprida ut sig? Att hundar inte får vistas i centrum utan munkorg? Eller att man "av hänsyn till allergikerna" (och givetvis de stackars baaaarnen) inte får ha hundar innanför stadsgränsen? *suck* Ja, det är synd om människor som är rädda, men vissa verkar faktiskt vara rädda för sin egen skugga.... Kanske dags att söka hjälp? Vägrar att tro att alla de jag mötte idag har en historia av att ha blivit hundbitna (i så fall skulle inte skvallerblaskorna behöva skriva om folk som blev bitna i andra länder utan få sina rubriker ifrån vårt eget land).

Min "farliga" hund och Krokus gosar i soffan...

Krokus somnat efter dagens bus...

Nu på eftermiddagen/kvällen kom ovädret! Fast det är faktiskt lite roligt med att få se lite snö! Vackert blir det också... Men jag är glad att jag inte ska ut på vägarna något mer idag! Nu ska jag ta ett glas vin och äta god Uffe-mat!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det varit en härlig dag iaf!
Inte förstår jag heller vad som hänt om folk är sååå rädda för en vanlig väluppfostrad hund????
Tror de att alla hundar är kamphundar som anfaller oprovocerat....?

Jenny sa...

Ja, man kan verkligen undra....

Anonym sa...

en av dina 2 e ju jättefarlig. EN som vet

Jenny sa...

Hahahaha! Vadå jättefarlig? Du har ju näsan kvar...? *ler oskyldigt*