söndag 30 november 2008

Gudhems kloster

Sista dagen i Västergötland så befann jag mig runt Falköping. Såsom så många andra har jag ju sett filmen om Arn, så lunchen bestod av en drive-thru på McDonalds medan jag letade rätt på Gudhems kloster - jag måste ju se stället där Cecilia satt inspärrad så länge... *s* Nuförtiden är det förstås bara en ruin, men det var kul att se den i alla fall!

Tjocka murar och ventilationshål (???) på snedden genom murarna.
Det var grått och trist väder och vi var ju där långt utanför turistsäsongen, så alla informationstavlor i ruinen hade tagits bort. Fördelen var att jag och Heinz kunde strosa runt hur vi ville utan att trängas med andra folk och ta bilder utan att människor knallade rakt in i bilden osv Det blir ju en helt annan atmosfär också, när man knatar omkring för sig själv, än när man trängs med en massa andra...

Heinz tyckte det var kul att strosa runt i klostret och stoppa in huvudet i alla skrymslen och vrår...

Klostret grundades år 1052 av den danske kungen Sven Estridssons före detta hustru Gunhild Svendsdotter. Gudhems nunnekloster hade sin storhetsperiod på 1200-talet. År 1529 eldhärjades klostret och blev en ruin.

Katarina Sunesdotter var änka efter Erik Eriksson "den läspe och halte". Katarina donerade "gods och guld" till klostret, i vilket hon avled år 1252. Hon fick sin grav där och resterna finns kvar än idag.

I Västergötland kör turistbyråerna stenhårt på böckerna och filmerna om Arn. Överallt görs det reklam om att "resa i Arns fotspår". det är förvisso intressant och jag skulle gärna göra det... Får väl bli på en framtida semester när man har mer tid på sig.... Tills dess får man hålla tillgodo med Arns officiella hemsida (jajamän - han har en sådan!!): http://www.arnmagnusson.se/page/id___454.php

1 kommentar:

Anonym sa...

Å, vilka historiska vingslag!!!