lördag 22 november 2008

Brahehus

Åkte hem igår. Vilket kändes skönt efter en veckas bortavaro.... Den här gången passerade jag Vättern i fullt dagsljus och passade på att stanna och rasta Heinz vid Brahehus.

Brahehus måste ha ett av Sveriges vackraste lägen.... Innan de byggde motorvägen precis bakom husknuten, förstås... ;-) Tänk er att bo i ett hus med den utsikt som kan skymtas genom fönstren på kortet...

Det är så fint att se åkrarna ligga som lapptäcken och Visingsö i bakgrunden!


Brahehus byggdes och blev klart runt 1650 och brann ner till grunden igen 1708. Snöpligt, med tanke på att det tog sisådär 15 år att bygga huset... Brahehus ligger på 270 meters höjd över havet, 180 meter över Vättern.

Det blåste som attans när vi var där - vilket Heinz öron illustrerar....

Även kopplet fladdrar i vinden i stället för att hänga rakt ner!

Han är så söt min lilla vingmutter! :-)
Nästa stopp blev i Södertälje där jag passade på att hälsa på Skogsmor. Hon blev inte riktigt bra efter operationen så hon fick åka tillbaka in på sjukan igen. Jag hade dessutom ett kundmöte i Ulricehamn på förmiddagen så det blev en lååång dag innan jag var hemma i Uppsala igen - kom väl hem runt halv 7 på kvällen efter att ha startat tidigt på morgonen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, han är verkligen sööööööt, Vingmuttern!:-))

Men du - Brahehus byggdes väl redan på 1500-talet om inte ännu tidigare?!
Per Brahe d.ä. bodde där har jag för mig och han levde på 1500-talet.


//Skogsmor