tisdag 23 maj 2023

Gotska Sandön 18 maj 2023

Åkte ner på onsdag kväll till Mia och övernattade i hennes husbil och tidigt på torsdag morgon skjutsade Magnus oss till båten i Nynäshamn. På vägen fick vi se ko med dubbelkalv alldeles bredvid bilen! Är alltid kul att få se älg...... :-)

Vi anlände i tid till M/S Gotska Sandön och strax efter 8 avreste vi från Nynäshamn med siktet på Gotska Sandön. 3,5 timme tar överfarten och det fanns cafeteria och toaletter ombord.

Båten kan ta 96 passagerare men den var inte fullbelagd. För att få av all packning fick vi alla hjälpas åt att köra "langen går" med allas väskor, men det gick smidigt och bra och sedan fick väskorna åka traktorsläp till lägerplatsen medan vi andra promenerade ca 4 km dit.

De 4 kilometrarna till lägerplatsen var lättgångna och gick genom en tallskog.

Jag och Mia hade hyrt in oss i ett tält (nummer 1) och när vi kom fram var det uppställt och väntade på oss med fikabord, veranda, sängar och allt! Lyx! Tält nummer 1 ligger lite mer avskilt än övriga tält (men fortfarande nära till allt) så det kan ju vara bra att veta om man - likt mig - uppskattar sådant. Däremot låg det rätt skuggigt, så vill man maximera solstråleintaget så är nog de andra tälten bättre.

Gott om utedass i lägerplatsen och på varje toa satt det ett plakat (på insidan, så man kan läsa medan man klämmer) med berättelser om Gotska Sandön.

Servicehuset på lägerplatsen var nyrenoverat och där fanns el för att ladda mobiltelefoner, frysbox till kylklampar och kök med kaffebryggare, vattenkokare, spis, ugn och det vanliga såsom kastruller, tallrikar, glas etc etc Kändes som värsta lyxsemestern! Så nu har jag också provat "glamping".  :-D

När vi installerat oss så tog vi en tur till havet. Det är bara ca 700 -800m till närmsta strand från lägerplatsen.

Vackra stenar överallt....

Bredsandsudde

Havstrut var det gott om! Överlag var det väldigt många ornitologer med på resan (om inte annat så såg jag det när vi langade packningen av båten - väldigt många kameror med gigantiska objektiv, kikare och stativ.....) så jag antar att det är en bra ö för fågelskådning!

Efter att ha gått ett varv runt Bredsandsudde samt besökt fyren så var vi ganska så trötta och drog oss tillbaka till tältet för middag och tidigt i säng!