torsdag 25 maj 2023

Gotska Sandön 21 maj - hemresa

 

Sista dagen på Sandön och vi skulle bli upphämtade av båten vid 16:30 på eftermiddagen, så efter att ha städat ur vårt tält så gick vi andra halvan av Höga Åsen-leden bort till Las Palmas där vi tänkte invänta båtens ankomst. Höga Åsen gör skäl för namnet då man verkligen går på höga åsar en stor del av tiden. 

Väldigt speciella gamla träd.....

Schipka-passet som grävdes fram för hand för att anlägga en järnväg på Sandön (för att transportera ut timmer till kusten) på 1800-talet.

Numera får skogen sköta sig självt (nästan, det utförs kontrollerade naturvårdsbränder) så det är mycket död ved och nedfallna träd överallt.

Man får många möjligheter till att utföra tant-parkour..... :-)

Krypa under, klättra över.....

Här är Sandöns högsta punkt. 42 meter över havet.

Höga Åsen-leden

Höga Åsen-leden.

Till slut anlände vi till Las Palmas och slappade i sanden och läste bok.... Blåste lite mer idag och som den fryslort jag är så har jag långbyxor, fleecetröja och keps på mig medan Mia slappade i solen med bara shorts och linne.....

Till slut kom båten vi väntade på - M/S Gotska Sandön!

Och så här går det till när vi ska kliva ombord (eller av för den delen)! 

Jag älskade verkligen mitt besök på Gotska Sandön. Rekommenderas!! Men jag kommer antagligen inte tillbaka eftersom hundar inte är välkomna på ön.... Men jag är glad att ha varit där och sett ön!

Inga kommentarer: