söndag 29 maj 2016

Träning för både matte och hundar.... Tack alla mina inspirerande hundvänner!

Jag var så trött den här veckan som var och fredagen utgjorde inget undantag..... Tror som sagt att det berott på det tråkiga, grå och regniga vädret.....  Men bäst jag satt där och surade, uttråkat i soffan och åt på diverse onyttigheter så plingade det till i mobiltelefonen..... Grannen skickade en bild på sin lyckliga hund som fått vara ute och spåra och nu poserade med en klöv i munnen. "Lycklig jycke efter lyckad spårträning" löd sms:et och fanken vad dåligt samvete jag fick över min slöa, trötta vecka där mina hundar inte fått göra ett skit.... Så jag for upp ur soffan och tog på mig träningskläderna och stack ut och joggade och Bison fick dra allt vad hon orkade för att bogsera runt mig i elljusspåret!  Efter det vallade jag upp en ruta och körde uppletande med hundarna innan jag - betydligt nöjdare - gick in och åt pizza och drack öl (ja, vadå - det var ju faktiskt fredagkväll!).
 
Vilken tur att man har hundvänner som ser till att peppa en ibland så att man kommer ut... Givetvis skickade jag min joggingbild vidare till min drag-kompis Susanne och tykade henne för att hon inte var ute och sprang (och förhoppningsvis fick det fart på henne och så vidare och så vidare....)

Lördagen var det enklare att träna på.... Jag hade nämligen anmält Hetzer på kurs. En hel dag med vallning! Gick riktigt bra - i alla fall hela förmiddagen - sedan tror jag Hetzer blev för trött, för det kändes som att hon hade knäck i lurarna och inte hörde något jag sade under eftermiddagen..... ;-)  Träningsvärk hade jag också..... Stapplade fram som en 80-åring efter Hetzer och fåren!

Hetzer var bra trött på lördag kväll.... Skönt! Då kunde jag ligga i soffan i lugn och ro..... Bison hade fått vara hemma och hängt med husse, men jag visste att hon skulle få sitt dagen därpå!

På söndagen var det Bisons tur att få jobba. Dagen började med kurs för Amir och Sören på Långtora Hund och Sport. Allmän lydnad, stånd för fågel och resning av duva stod på schemat, följt av reviering. Sedan avslutades sejouren med en genomgång i grunderna i apportering. Själv kunde jag knappt gå.... Varför är alltid träningsvärken som värst dag 2?


Efter kursen så for jag hem, slängde i mig lunch (sov 20 minuter på soffan) och sedan var det dags att ta hundarna med mig upp till Österby där jag mötte upp Claudia med hennes lilla tollare Simcha. På tal om alla fantastiska hundvänner man har.... Hade jag inte avtalat tid med Claudia hade jag antagligen inte gjort något särskilt alls på eftermiddagen.... Men nu blev det apporteringsträning! Först lattjade jag bara med Bison och Hetzer och fick dem att blöta ner sig och simma runt. Sedan turades jag och Claudia åt med diverse apporteringsövningar på land och i vatten. Sedan avslutade jag med att låta Bison och Hetzer simma igen. Kastade i grejer som de fick konkurrera lite om - vem skulle hinna först? Oftast hann Hetzer först men sedan kom Bison och snodde grejen av henne..... ;-)


Bison apporterar en gräsand (landövning).
 

Bison fick en lite mindre fågel som sitt första apporteringsvilt i vatten - en rapphöna.

Det var så kul att vara ute tillsammans och träna och vi peppade varandra - nästa gång ska jag komma ihåg att ta med apportkastaren så att det smäller lite också! :-) Och Claudia hade en gås-dummy.... Känns lovande inför sommaren! Och redan nu i veckan ska det ju bli varmare väder - perfekt med vattenträning då!

Inga kommentarer: