söndag 22 maj 2016

Sökträning, kickbike-premiär, vattenapportering, viltvård, trädgårdsfix.....

Landade på Arlanda strax innan kl 12 på natten till lördag och brände hem så fort jag kunde.... Vid 01.30 så låg jag i min egen säng och kl 0700 ringde klockan igen och det var bara att kliva upp och göra sig iordning! Sedan åkte jag till hundpensionatet och hämtade ut två lyckliga vovvar och körde direkt ut i sökskogen.....
 

Bison fick valla rutan och leka (läs: terrorisera) med Sally. Körde även ett litet uppletande med henne efter att sökträningen var över. Hetzer fick gå 9 slag varav 4 var tomslag - sedan var hon ganska nöjd.... :-)



Tröttpåse som var nöjd med att vara hemma igen..... Resten av lördagkvällen tillbringades i soffan.....


Bisons spricka i trampdynan är nästan borta och klon läker på fint, så på söndagen (idag) så tog jag fram kickbiken och körde en liten tur på 2 km. Det blev motion för Bison men inte för mig för hon var så taggad att jag tror jag bara hjälpte till och sparka vid 3 tillfällen.... Resten av tiden bromsade jag istället! :-)


Uffe motionerade åkergräsklipparen istället och det var behövligt! Skönt att få av gräset! Nu ser det ju ut som en gräsmatta igen....


Mitt beställda stängsel har kommit så snart (?) ska förhoppningsvis en del av tomten vara inhägnad!

Efter att ha åkt kickbike och röjt växtligheten under hönsens staket (så att elen går fram ordentligt) så åkte jag ut till harvikadammen och lät hundarna ta sitt första bad för året. Hetzer var misstänksam..... Är det verkligen badtemperatur än?
 
Men tvekan släppte raskt och snart simmade de för fulla muggar!

Japp - även min lilla ökenråtta!

Kamp om frisbeen.....

Ajajaj, Hetzer kommer förlora......

Hopp från brygga!

Yeeeehaw! Även Hetzer hoppade (1) en gång men jag var för långsam med kameran....
 
Fluffigare än vanligt! :-)

Efter en timmes plaskande (ca) så åkte Hetzer in i bilen och Bison fick följa med och vara åskådare för Ingela och Helen höll kurs i vattenapportering för stående fågelhundar.

- Så här ska det se ut när du är vuxen, Bison!

Ingela svingar änder i vassen......

Funnen fågel..... Jag fick låna en and och gick iväg en bit och lät Bison apportera. Det märks att det var ett tag sedan vi kört fågelapportering för hon sniffade misstänksamt på den länge och väl innan hon bestämde sig för att den gick att apportera. Jag är inte särskilt bekymrad - vi vet vad vi ska ägna sommaren åt..... ;-) Och hon apporterade den ju!

 
Efter att ha tittat ett tag så åkte jag iväg och mötte upp Hasse och Uffe och satte upp saltstenar till de vilda djuren istället.
 
Sedan for vi hem och då var det dags för att bada hundarna "på riktigt". Vet inte vad de gjort på hundpensionatet, men smutsiga var de.... Så en rejäl skrubbning med schampoo fick bägge hundarna och nu ligger de utslagna (och väldoftande) i soffan..... Själv ska jag packa upp det sista..... Eller så gör jag det imorgon.... ;-)
 

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Jenny, Jenny, Jenny..........Duracellkanin! :D
Jag blir alldeles matt av att bara läsa om vad du gör.....*pust*
Fina bilder på gullevovvar! <3