måndag 16 maj 2016

Rådjurssadel, kycklingarna flyttar ut, sökträning mm


Så kom då lördagen och jag var tvungen att jobba ett par timmar eftersom jag inte hann göra färdigt min Danmarksrapport på torsdagen (dagtid - kvällstid var jag iväg och vallade med Hetzer så då kunde jag inte jobba över) och jag var ute och körde revisioner (kundbesök) hela fredagen och hade samkväm med grannarna direkt efter jobbet. Efter att ha ägnat hela förmiddagen åt rapportskrivning, så masade jag mig över till grannen som hade varit snäll och upplåtit sin viltkyl till mig medan jag var ute på resa - det var dags att stycka upp rådjuret! Jag kan bara konstatera att det här med att stycka är ett sant hantverk.....Och inget jag är något bra på...... Men nu är det gjort i alla fall! :-) Och hundarna får alla putsrester, så det blev en hel del kött till dem med! Mer än vad jag skulle önskat, men övning ger färdighet heter det ju.....


Det tog precis hela dagen att jobba och stycka rådjur. Jag var inte klar förrän framåt kl 4 på eftermiddagen med alla bestyr (städa upp efter sig är ju alltid det tråkigaste.....) och då var det äntligen dags att ge sig på att flytta ut kycklingarna! De har vuxit så att det knakar och alla äter och dricker som de ska. De är nu 2 veckor gamla och lever rövare i sin bur så att sågspånen flyger åt alla håll! Det är ju en gammal kaninbur som jag konverterat till kycklingbur och jag kan bara tycka synd om alla stackars kaniner som får bo i sådana små tråkiga burar i flera år utan att få komma ut eller någon aktivering, efter att ungarna tröttnat på dem..... En dansk gris har det bättre! Nåväl, mina kycklingar bor ca 2 veckor i den och nu ska de till nästa instans!


En hel hästbox för sig själva! Med mat vatten och värmelampa, förstås! Helt plötsligt ser de så små ut igen.....;-) Här får de i alla fall bo i ytterligare några veckor tills de fått alla fjädrar, sedan får de flytta igen och denna gång till mitt vita, lilla kycklinghus där de ska få bo under resten av sommaren med sittpinnar och tillgång till utevistelse och allt annat en liten kyckling-höna kan behöva!

Efter att ha städat ut kycklingarna ur huset var jag helt slut - det har verkligen varit en intensiv vecka! Så resten av kvällen satt jag i soffan..... Uffe hade gjort egna hamburgare på älgfärs och med en (eller två) kall öl till så blev det en perfekt avrundning av dagen! Såg Eurovision på TV och tyckte att Sverige gjorde det jättebra! Bästa eurovision på länge! Vad programledare och show (Justin T) anbelangar..... Vad de deltagande låtarna anbelangar så tycker jag att det var erbarmligt tråkiga låtar.... Inte en enda var bra..... Om jag prompt måste välja en låt så skulle det nog bli Bulgarien, tror jag..... Högsta betyg till koreografin går till Ryssland (men låten i övrigt var det inget särskilt med).


Sedan kom då söndagen och jag tog hundarna med till skogen - Hetzer skulle träna sök och Bison fick valla ruta och vara fikahund!


Det var det roligaste Bison gjort på hela veckan..... För Sally var ju där! :-) För övrigt läker Bisons avdragna klo finfint så jag kan nog snart låta henne rejsa på ordentligt och utan skor..... Vad klon anbelangar! Men en olycka kommer ju sällan ensam, så givetvis har hon fått en spricka i trampdynan på en framtass också.... Och haltar när hon går på hårda underlag såsom grusvägar..... Nåväl, det kanske är bra att det kom nu så jag inte drar igång träningen för tidigt och klon går sönder igen?


Hetzer gick i alla fall bra på söket! Har tyckt det gått sådär på sista tiden, men nu jäklar hade hon eld i röven! Skällde som en dåre på alla figuranter, gjorde finfina, raka utslag och drev fint framåt i tomslagen. Kanon!


Blev så glad så jag stannade kvar efteråt och tränade lydnad..... Susanne och Monica hakade på så då blev vi 3 som lade platsliggning (bilden) och körde budföring. Snart är det dags att tävla! Men än får det vänta ett tag.... Tänkte försöka beta av vallhundsprovet först....


Satte på appen Runkeeper innan jag körde sök och så här blev resultatet! Lite roligt att se i efterhand. Det är alltså inte hundens väg utan min.....
 

Drog hemifrån kl 9 på morgonen och kom hem runt kl 18 och var full av energi efter en lyckad träning, så då tog jag tag i att flytta hönsstaket! Hela kvällen var jag (och hundarna) ute och byggde! Hönsen nöter verkligen på sina hagar, men ser precis var gränsen för staketet gått..... Detta är ju en del av den äldsta delen i rasthagen som syns (de har ju ordentligt med grönt gräs och bärbuskar och annat smask som jag hägnade in redan vid betessläppet, men jag hade lite staket till övers så då bestämde jag mig för att utöka hagen ännu mer).


Nu har hönsen tillgång även till den här härliga grönytan med diverse träd i som skydd och skugga! Trist bara att nu på morgonen så regnade det ordentligt..... :-( Så hönsen får vänta på lite bättre väder innan jag släpper ut dem.... Men de som väntar på något gott..... ;-)

Ikväll, efter jobbet, så håller jag kurs i IPO-R och sedan är det bara att åka hem och packa för på tisdag drar jag ner till Spanien igen. Jag ska tillbaka till Olot i Katalonien och jobba några dagar bl a besöka ett par grisgårdar i Lleida-området. Kommer komma hem natten till lördag och på lördag är det dags för sökträning igen! På söndag ska jag och Bison hitta på något skoj! Och sedan är det måndag igen.....  Få se när jag hinner blogga igen..... Det är ett himla tempo! Men kul har jag! Och sedan har jag anmält mig och Bison till en kurs i juni...... Vi får se om jag kommer med, så jag skriver inget mer om det nu..... Men jag tror det blir SKITKUL om det blir av.....

To be continued...... ;-)

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Jag blir andfådd bara av att läsa om allt..... ;)