måndag 22 februari 2016

Kurs för stående fågelhundar. Bisons första fågelarbete!

Fina Gulle-Bison! Idag är hon värd sin vikt i guld! :-)

Idag var det då dags att träffa Amir Saidizand på Långtora Hund och Sport. Vi är ju anmälda till en grundkurs i fågelhundträning för honom, men missade första lektionen pga min förtretliga magsjuka.... Amir var dock så shysst så han tog en timme av sin tid och gick igenom med mig vad de hade gjort på kurstillfället som jag missat. Bison skötte sig med den äran och var jätteduktig på dressyren. Så duktig att hon fick börja träna på fågel redan vid det här tillfället. Det var bara för Bison, sade Amir, då de andra på kursen inte hade så bra lydnad ännu på sina hundar och de hade följaktligen inte fått pröva att gå på fågel ännu. (Japp, då växte jag några cm.....)

Först fick hon gå fram till en plastback med ett antal duvor i (spännande och jättekonstigt, sade Bison). Sedan släpptes några duvor iväg och då kickade Bisons jaktinstinkter till liv, minsann! Jädrar vad hon sprang och letade efter duvorna! De hade ju flugit hem för länge sedan och satt väl i sitt duvslag och fnissade åt den korkade vorstehn som yrade runt därnere på backen....   Sedan började vi lägga in att hon inte fick röra duvor som placerades på marken (plättlätt, eftersom Bison stod ju ändå bara och stirrade på dem med stora tefatsögon, så länge de var stilla), att hon skulle gå fram när hon fick tillstånd ("får jag? får jag verkligen?") och sätta sig ner när den flög iväg (fungerade över förväntan).

Ser verkligen fram emot söndag då det är nästa kurstillfälle! :-) Tyvärr blev jag själv alldeles exalterad när Bison jobbade med duvorna, så jag kom mig inte för att ta någon bild..... Hade ju varit kul att ha, förstås..... Bisons första fågelarbete!

Inga kommentarer: