måndag 26 augusti 2013

Hönsgårdsbygge!


I fredags gick jag och Uffe ner på Orvars för första gången på läääänge (iaf för mig....). Det var trevligt! Vi gick ner direkt efter jobbet (jag hade semester denna dag, men Uffe jobbade till klockan 3) och tog en liten after work. Jag åt vegetariska quesadillas och blev återigen fundersam över det här med "vegetariskt" eftersom det var både ost och gräddfil med på tallriken. Det verkar som att begreppet vegetariskt kan tolkas lite hur som helst..... Den mest spännande tolkningen var väl för ett antal år sedan när jag var nere i Vietnam och beställde vegetarisk byrianii (eller hur man nu stavar det) och fick köttbitar i..... :-)
 

Borta bra, men hemma bäst! Vi tog några öl och åt lite mat och sedan åkte vi hem igen! Satte oss med hönsen och hundarna i trädgården och myste!
 

Lördagen ägnades åt att färdigställa hönsgården. Inte för att den blev färdig, men vi kom en bra bit på väg i alla fall! :-) Här är utgången från stallet!
 

Och så här ser det ut från andra sidan!
 

Hetzer spatserar runt hönsgårdens kanter.
 

Heinz sitter och väntar på att hönorna ska komma ut!
 

Jag har ställt min nymålade bänk i hönsgården (med ett kompostgaller som förhoppningsvis gör att hönsen inte hoppar upp och bajsar ner bänken när jag inte är där...) så att man kan sitta bekvämt  inne hos hönsen och umgås med dem.
 

Under lördagen fortsatte jobbet med att försvåra för diverse rovdjur, såsom räv.... Jag har grävt ner kompost galler en bit ner i jorden och övre delen av kompostgallren fungerar som bitskydd så att räven inte bara biter sig igenom och går in.... Övre delen av hönsgården är nämligen allox-nät och det kan rävar bita sig igenom..... Sedan har jag också lagt ut takpannor som grävskydd (bilden). Svea är nyfiken på vad jag pysslar med....
 

Kompostgaller, takpannor, stenar.....
 

Uffe hjälpte mig bygga en ram, till en dörr så jag kan gå in och ut ur hönsgården på ett lätt sätt.
 

En sida klar.... (vad takpannor och sten anbelangar)!
Mer plank ska upp för att staga upp sidorna. Bärnät som tak ska upp för att skydda mot rovfåglar.  Nästa år tänkte jag måla alltihopa, dessutom....  Och sedan har vi ju inredningen kvar att roa oss med.... Buskar, blommor, skugga, skydd etc etc
 

Efter en lååång dag i hönsgården så roade jag mig med att lysa några ägg på kvällen. Maran hade ju bestämt sig för at hon ville bli kycklingmamma, så jag köpte några befruktade ägg utav raserna faverolle och maran och lade in under henne. Och sedan lånade jag hem en kläckare utifall att.... Det är första gången Maran surar och det vore ju så snopet, nu när man ställt in sig på kycklingar, om hon klev av och slutade ruva efter två veckor.... Och har jag ändå en kläckare hemma, så kan jag väl slänga in några ägg i den också! Så jag köpte ett paket ICA Ekologiska och av 10 ägg så var det faktiskt ett som var befruktat av dem! Vad glad jag blev!!! Det är ICA-ägget som är på bilden ovan! Och det syns ju tydligt att en kyckling börjat utvecklas (den mörka pricken ska vara början till hjärta, lever, lungor  etc) och blodkärl som sprider sig ut i ägget..... Jättespännande! Hoppas det blir en liten ICA-Stig eller ICA-Cindy i slutändan.....

Inga kommentarer: