söndag 30 juni 2013

Möt Olga, Himmler, Piff och Puff!


Kom hem efter hönsbytardagen med 3 hönor och 1 tupp!
 

Visst är han snygg! Min tjusiga tupp! :-D


Olga (t.h) är en skånsk blommehöna på 1 år. Henne köpte jag enbart för att hon är i "värpålder". Skånsk blomme är egentligen ingen ras som intresserar mig..... De lägger för lite ägg enligt det jag lyckats forska fram.
 

Sedan köpte jag två unghönor av rasen Sussex (som får heta Piff och Puff). Sussex ska vara en bra kombinationsras - både värpa bra och ha kött på kroppen. De här lär dock inte värpa på flera veckor eftersom de är för unga.
 

Olga är inte sådär "jätte-blommig" (dvs hon är inte jättespräcklig), men jag köpte henne ändå. Föll för hennes vackra nack/halsfjädrar! :-)
 

Så här långt tycker jag väldigt bra om Sussexarna! De är nyfikna. De kvittrar som burfåglar. De är konstant ute och jagar flugor och annat intressant!
 

Piff (eller Puff.....)!
 

- You talking to me???
 

Vår vackra tupp! Köpt enbart för sitt utseende....! ;-) Egentligen skulle jag väl ha en renrasig Sussex eller nå´t, men det får bli när/om jag bestämmer mig för en ras (och om det nu blir Sussex....). Men en tupp ska tjejerna få ha och han ÄR ju så snygg.....
 

Vackre tuppen Himmler! Döpt efter en liten sprätt som ägnade sig åt hönsuppfödning! ;-)
 

Piff och Puff spanar in Uffe - de är så nyfikna! Kommer nog bli tama snabbt hoppas jag! :-)
 

Himmler har redan hittat pinnarna! Piff och Puff är lite sämre :-( De sov i ett av reden i natt (tror jag utifrån dyngan....)
 

Heinz spanar in fåglarna, men han är måttligt intresserad.....
 

Hetzer tyckte det var desto mer intressant! Men hon tappade intresset ganska fort hon med.... Men jag betvivlar inte att hon kommer få en "nytändning" när de börjar gå löst på tomten!
 

Ikväll fick de en tallrik majs att smaska på! Den gick åt vill jag lova! :-D
 

Majs är gott!


Olga inspekterar redena istället för att smaska majs.... Sätt igång och värp nu! Vi vill ha frukostägg..... ;-)

På onsdag kommer förhoppningsvis två bovansfröknar med hem! Sedan ska jag bara ta det lugnt under juli och känna efter hur det känns att ha höns.... Och fundera på eventuell utökning, eller om jag är nöjd så....!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Va kul!!!!!!!!!!!:-)))
Jättefina är de allihop, tycker jag!