måndag 3 december 2012

Eriksro - mitt nya hem! :-)

Heinz njuter av snön på nya tomten
 
Så i fredags börjades det med flytt.... Bärandes av kartonger etc eftersom lördagen skulle ägnas åt att flytta möblerna. Givetvis vräkte snön ner hela fredagen så vi började vår första "kartongresa" med att köra fast med bilen.... Så sedan bet vi i det sura äpplet och skottade hela uppfarten (tack och lov gick det ganska fort eftersom det ingick en snöslunga i köpet).

Tji fick jag som sade att jag ALDRIG skulle köpa ett eternithus....
 
Vi fick över de flesta möblerna under lördagen (är lite kvar i garaget och uthusen, men det får bli nästa helg). Och sedan var det tjyvtjockt med kartonger och möbler i hela det lilla huset. Ja, själva boningshuset är ganska litet - precis som vi vill ha det! :-)
 
Söndagen fick ägnas åt att stuva runt bland kartonger och möbler så att vi kunde hämta lite mer "småkrafs" från Svista. Givetvis halkade Uffe i trappen och knäckte till ett revben.... :-(

Min nya uppletanderuta?

Komplett med spår efter rådjur.....

Min nya lydnadsplan!

Heinz
 
Även om jag var måttligt road av snön under flytten så får man väl  vara glad att vi inte drog in en massa lera i nya huset! Och hundarna var överlyckliga över snön! Hetzer har plöjt omkring som en jordfräs i snön - helt lyrisk över sin första vinter!

Hetzer

Ladan
 
Ladan har ett nyrenoverat litet stall så jag ser fram emot höns till våren. Kanske några ankor, kanske lite får...... Vi får se vad det blir i slutändan.

Gästhus
 
Det gamla brygghuset får bli gästhus! En tambur och två lika stora rum finns det nu samt en oinredd vind som vi nog på sikt ska isolera så att även den går att använda året om.
 
Under själva Stora Flyttdagen på lördagen så låg hundarna mycket i bilen för att inte vara ivägen. I min bil har jag en bur med en botten av plåt eftersom Axa envisades med att pulvrisera originalbotten som var av trä. På vintern lägger jag in en frigolitskiva för att hundarna ska slippa ligga på iskall metall. Hetzer talade med önskvärd tydlighet om för mig att om hon får ligga länge i bilen och ha tråkigt, så kommer hon att roa sig med alla medel som står till buds.... Så nu har jag frigolitbitar i lösvikt bak i bilen. Dessutom hade hon dragit in sitt täcke som hon glatt slitit i stycken. Det gjorde ju inte så mycket eftersom hon bitit sönder det vid ett tidigare tillfälle. Då skulle jag fortfarande ha kunnat sy ihop det för att återanvända det, men nu är det kört..... Hon hade också dragit in myggnätet i buren och slitit stora revor i det, samt Heinz aluminiumtäcke (som jag använt på honom på sommaren). Skithund! ;-)

Grusvägen som leder fram till vårt nya hus.... Väldigt "jul-igt"!  Men här ska man inte sitta och drömma för 3 rådjur (samma som bott i uppletanderutan?) sprang rätt över vägen precis innan jag tog det här kortet.
 

3 kommentarer:

Skogsmor sa...

Hoppas ni får komma i ordning inomhus rätt snabbt så att ni kan njuta av tillvaron i lilla huset!:-)

brossan sa...

Låter nästan som om ni va ensamma om att flytta ;)

Jenny sa...

Hahaha! Nä! Tack så mycket för hjälpen älskade bror!!! Och Pernilla, och mamma och pappa, och svärföräldrarna!