tisdag 16 oktober 2012

Räddningshundsök på Ultuna

Igår körde jag sök med Hetzer i kulvertarna under djursjukhuset. Det är himla bra miljöträning att vara där: bullrande fläktar, hala trappor, slamrande och ihåliga plåtgolv, skyddsrum, mörker etc etc

Det var ca 8 hundar på plats som skulle träna under kvällen och först samlades vi på ett och samma ställe. Det blev dock ett himla liv med en massa skällande hundar som skulle sitta uppbundna och då såg jag att Hetzer blev lite tryckt av det. Inte den start jag ville ha i en så bökig miljö och med en 6 månaders valp med "spök-tendenser". Tack och lov delades vi upp oss (annars hade jag fått byta min sökträning mot att träna uppbindning i stökig miljö....) och lugnet lade sig när det bara blev 4 st i en grupp för sig. Så baslägret blev en positiv och lugn plats. Även om - givetvis - Hetzer var klarvaken hela tiden och inte ett dugg avslappnad.... Det är ju en konst att lära sig också, men hon var lugn och tyst hela tiden i alla fall!

Söket gick mycket bra. Jag trodde väl i och för sig det, annars hade jag lagt upp det annorlunda...  Hon for frimodigt ut i den ovana miljön och sökte! Tvekade en mikrosekund i ett bullrigt fläktrum, men fortsatte sedan in och hittade (förstås) en figge där..... Tvekade lite innan hon gick in i ett mörkt rum i slutet av en korridor men tog sig vidare in i mörkret själv och hittade (förstås) en figge där också!

Hetzer är verkligen som en dröm att träna med. Uffe tycker jag skaffat mig en "fusk-hund" eftersom allting flyter på så lätt. Kanske inte alltid lika rolig att ha när man inte tränar, dock.... Nu har hon kommit på att det är jätteroligt att pulvrisera krukväxter! Vad 17? Ska hon aldrig växa upp?

Ikväll ska jag åka ner till mina föräldrar och sova över där. Jag ska jobba nere i Sörmland i 2 dagar nämligen. Det blir intensiva dagar, så då ska Hetzer under tiden få bo hos sin kusin Tera. Ser fram emot att få hem en trött hund sedan.... :-)

Heinz ska antagligen vara hemma och hålla husse sällskap.

Inga kommentarer: