tisdag 23 oktober 2012

En nästan vanlig tisdag

Vaknade upp och gick ut med hundarna till en underbart solig dag! Det var inte igår.....

Drog fram kameran för att föreviga att solen faktiskt lyst även under hösten 2012..... De små prickarna i fält är kossor - vissa av dem är fortfarande ute i sina beteshagar!

Det här kortet blev häftigt, tycker jag!
 
Bäst jag stod där och beundrade solnedgången (medan hundarna sprang runt och rastade sig) så hörde jag konstiga ljud bakom mig. Men det enda jag såg var det sedvanliga.... maskinhallar, traktorer, skitspridaren..... Ingen människa i sikte! Men efter ett tag kom han som frambringade ljuden  fram - ur skitspridaren! Snacka om skit-jobb att behöva krypa in bak i tanken på en sådan.... Det är jag glad att slipper! :-)

Till slut kunde jag inte skjuta på det längre utan jag var tvungen att ta mig in till jobbet.... I sedvanlig ordning så hade jag nästan kört slut på tanken, så jag var tvungen att stanna och tanka vilket gjorde att jag kom fram till kansliet med bara 2 minuter tillgodo innan mötet skulle börja.

Sedan satt jag i telefonmöte mellan 9 och 12. Vi var 4 som var församlade i ett rum med en högtalartelefon där ytterligare 6 pers var med i mötet. Telefonmöten är lite jobbiga, tycker jag. Men jag förstår ju att de är praktiska så att man inte hela tiden behöver resa långt för att träffas.... Men ibland blir det lite knepigt med skorrande telefonlinjer och folk som pratar i mun med varandra.

Efter mötet var det bara att hoppa in i bilen och bege sig till ett kundbesök som gjorde att jag fick se dessa tjusiga slaktsvin! :-) De var väldigt nyfikna på mig, som synes!

Gott om halm och ett stort fönster att titta ut genom ;-) De här nassarna hade det riktigt bra!



Den lilla grisen som har munnen full i halm är så söt, tycker jag!

Efter besöket hos grisarna så var det dags att fara hemåt igen. Då fick jag syn på de här rådjuren som stod och poserade så fint med Uppsala Gamla Kyrka i bakgrunden!

Det var en hel drös med rådjur ute på fältet.....

Stannade en bit innan jag kom hem igen och vandrade ut på promenad med hundarna. Det är så trist att alla vägar är rena lerbaden.... :-( Det tycker Hetzer med - hon avskyr regn och blöta till skillnad från Heinz som helst vill lägga sig och rulla i leran.

Hann gå ca 4 km och komma tillbaka till bilen igen innan det blev mörkt.... Och sedan var det bara att åka den sista biten hem!
 
I normala fall skulle jag ha tränat räddningssök eftersom det är tisdagkväll, men det var klent med folk som kunde träna så det blev inställt. Och lika bra var det för då kunde jag jobba lite till när jag kom hem. Fick undan lite mail som jag var tvungen att skriva etc
 
Hundträning blev det i alla fall så tillvida att jag gick ner i källaren och tränade uppletande av föremål med omväxlande Hetzer och Heinz. Det tyckte de var kul! :-) Konstaterar dock att jag borde träna mer strukturerad lydnad om jag vill ut och tävla med Hetzer (och det vill jag ju), men det bär fortfarande lite emot.... Har inte funnit den rätta glädjen i lydnadsmomenten sen Axas tid, när jag tänker efter....  Får väl helt enkelt ta mig i kragen och träna ändå.... Eller så skiter jag i det ett tag till! :-) Snart ska jag ju flytta och då får jag min egen träningsplan! Då blir jag förhoppningsvis mer inspirerad.... Där kan jag även sätta upp en bana så att jag kan träna IPO-r-dirigeringar! Ja, så får det nog bli.... (bra, då skjuter vi på lydnadsträningen lite till!)
 
Hetzer är verkligen klurig när man tränar med henne. Hon tittar väldigt mycket och lär sig av att se på när jag tränar med Heinz. Ingen av mina tidigare hundar har visat så tydligt att de kan lista ut saker och ting bara genom att se på när en annan hund gör något.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är sådana dagar man förstår meningen med livet<3

Skogsmor sa...

Tack för de bilderna!!:-)
Tänk att lilla Ester är så klurig så hon fattar bara genom att kolla......vilken hund!!
Bäst att du sköter dig då, så hon inte får dåliga vanor....