tisdag 14 juli 2009

Solen skiner!

Imorse var det kallt, grått och ruggigt i Uppsala, så jag hade inga större förväntningar på dagen... Men nu skiner solen här i Enköping så kraftigt att jag tror jag ska stekas i mina jeans.... Men hellre det än att vara blöt!

Jag har farit omkring utanför Enköping idag och avnjuter just nu en "fika på maten" på McDonalds. Heinz ligger bredvid mig och tittar fascinerat på alla skrikande små människor som springer omkring, dvs barn... Hunnit med ett träningspass på Enköpings BK har vi också, så Hasse börjar bli lite pömsen nu. Han kommer sova som en stock när jag kliver in i bilen igen! Men det är bra, för det kommer bli en utdragen dag idag så jag kommer inte ha någon ork att träna hund när jag kommer hem (runt 8 ikväll - och jag åkte hemifrån vid 7 imorse), men då är det ju redan avklarat!

Idag har jag beskådat platsen för slaget vid Gestilren 1210. Alla Arn-fanatiker vet nog vilket slag jag talar om... Enligt Guillou låg Gestilren i Västra Götaland, men en hel hoper med prominenta namn (såsom Herman Lindkvist m fl) anser att Gestilren låg här utanför Enköping. Det ställe som idag heter Gästre. Nästa år ska en minnessten avtäckas i Gästre för att minna om slaget och det ska tydligen bli ett stort pådrag med kända personer såsom ärkebiskopen m fl. Så nu vet ni det! Det är mycket man får lära sig när man är ute och åker! :-)

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Men hur hinner du ta reda på allt när du sitter i bilen och kör!??
Intressant om vart Gestilren låg nånstans.....jag har inte hört att man haft olika åsikter.

Jenny sa...

Jag fick informationen av lantbrukaren som satt bredvid mig i bilen och som var MYCKET intresserad och påläst i ämnet... Så då kan man köra och lära sig saker på samma gång! ;-)

Så här står det på Wikipedia: "Den enda orten i Sverige som, enligt en kyrkoräkenskapsbok, kallats Gestilren (el. Gestillreen/Gästillreen), låg i Frösthults socken i Uppland och skall sedermera ha uppgått i grannbyn Gästre.Genom ett arkivfynd 1996 kunde landsarkivarien Lars Otto Berg identifiera ett ortnamn Gestilren som tydligt kunde knytas till Gästre i Frösthult. Upptäckten blev en vetenskaplig sensation och mycket uppmärksammat bland medeltidsforskare."