söndag 19 juli 2009

Sala silvergruva, Änga Café och Harry Potter mm

Uffe fyller ju år snart och eftersom jag kommer vara på kennelläger i Härnösand då så bestämde jag mig för att fira Uffe i lördags i stället! Sagt och gjort så väckte jag honom med kaffe och en liten present på morgonen och sedan fick han fara till Sala där jag bjöd honom på en guidad tur i Sala Silvergruva. Vi har pratat om att besöka silvergruvan i flera år, men aldrig lyckats ta oss iväg, men nu blev det äntligen av!


Vi blev guidade av en ung tjej (som - visade det sig - hade pluggat på universitet med Uffe). Det var jätteintressant att få knalla omkring nere i gruvan och se de underjordiska "sjöarna" och det var lite charmigt att alla guiderna hade gammalmodiga kläder på sig. Det kändes dock inte som att man var nere på 155 meters djup eftersom man kom ner så smidigt med en "vanlig" hiss, så man fck ingen direkt känsla av att man var så långt under jord. Det hade lika gärna kunnat vara 5 meter under jord såsom 155 meter...

Victoriasalen fick sitt namn den 3 mars av kronprinsessan Victoria. Salen som tidigare bar det originella namnet ”Namnlösen” är ett av ca tvåhundra bergrum som finns i Sala Silvergruva och just denna sal blev utbruten i mitten av 1700-talet. Akustiken ska vara mycket fin i det här rummet och på eftermiddagen (efter vårt besök) så hade en operasångerska hyrt salen och skulle gifta sig där.

Om man vill så kunde man få hyra sig ett rum och övernatta 155 meter under jord också. Jag vet inte om brudparet hade planerat för även detta eller om de kände sig nöjda med att bara ha själva ceremonin i gruvan.... Rummet var - som synes - inte särskilt stort och man fick använda sig av en "Baja-Maja" om man behövde gå på toa.... Men vad vet jag? Det kan väl vara kul att säga att man övernattat i en gruva?



En av bergsalarna hade en mycket säregen akustik med ett eko som fortsatte "hur länge som helst". Våran guide sjung en vers ur en psalm för att illustrera och det lät verkligen häftigt. Fast hon var hur liten och späd som helst och inte tog i när hon sjung så blev ljudet enormt! Jag filmade lite medan hon sjöng för att få med lite av ljudet in i min digitalkamera.
Här kan man läsa mer om turen vi gick: http://www.salasilvergruva.se/aktiviteter/visningar/ulrica/


Efter gruvturen var vi fikasugna så då åkte vi till Sätra Brunn och fikade på Broarne Café på Änga Gård. http://www.angagard.com/index.cfm?ID=385 De har en fin kryddträdgård, kryddbutik, fik mm Det mesta är ekologiskt och/eller rättvisemärkt.

Kanonfint väder hade vi och hundarna fick följa med och strosa runt Sätra Brunn innan vi satte oss och fikade på uteplatsen.
Sedan åkte vi hem, åt lunch och solade oss på vår egen uteplats (borta bra, men hemma bäst!). På kvällen for vi in och såg nya Harry Potter-filmen. Den var väl - tyvärr - den sämsta av filmerna, men förhoppningsvis blir de kommande filmerna bättre!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Vilken dag!!!!!!!
Uffe måste ha blivit nöjd!
Och vilket fantastiskt ljud när guiden sjunger - otroligt vackert! Jag spelar filmsnutten om & om igen. Önskar du hade spelat in mer!