onsdag 11 juni 2008

Att avmaska en katt....

Försökte avmaska Tufsan igår.... Hon får heta Tufsan för hon var så skitig, tufsig och tovig.... Nu är hon mest tovig, men jag tycker Tufsan är gulligare som namn än Tovan. Nåväl, först försökte jag göra mig till genom att mosa ner en tablett i en rejäl laddning med falukorv, men även om Tufsan är en mager och hungrig kattracka så fnös hon bara åt den förgiftade korven - hon var väl inte dum, heller?! Då tog jag helt enkelt en ny tablett och tänkte stoppa ner den i svalget på henne.... Det var inte det enklaste.... Hon måste ha perser eller något liknande i blodet för hon har ju knappt någon underkäke! Och hela nospartiet är ytte-pytte på henne! Till slut lyckades jag bända upp käkarna på henne med hjälp av en pincett (!) och kunde stoppa in tabletten (samtidigt som jag höll henne invirad i en handduk för att inte bli sönderklöst när hon sprattlade som en fisk på kroken). Men hon gav sig inte!!! Hon skulle INTE bli förgiftad av något konstigt piller! Så hon satt på golvet och fnös, spottade, hulkade, dreglade och spottade tills hon till slut lyckades kräka upp tabletten!!!! Då gav jag upp för kvällen.....

Idag har jag dock tagit fram flubenol pasta istället och lyckades återigen bända upp käkarna på henne och med ett snabbt och snitsigt tryck, spruta ner medlet i halsen på henne. Pastan tyckte hon tydligen var betydligt godare.... Jag stod och väntade på att hon skulle börja hulka igen, men hon bara slickade sig om munnen och sedan gick hon iväg och drack vatten, så nu är hon avmaskad! Skönt!!

Charmat Uffe har hon gjort också, så går hon bara överens med hundarna så blir hon väl kvar.... Hon tycker de är lite läskiga, men hon börjar redan lugna ner sig. I början fräste hon och slog med tassarna mot dem. Stackars Heinz vistte inte var han skulle ta vägen..... Han blev alldeles olycklig när det lilla monstret fräste och spottade åt honom.... Han som bara vill väl..... Och leka lite, förstås! Axa däremot får jag passa, för hon blir förbannad när Tufsan gör utfall, men hon har också lugnat ner sig även om det än så länge bara är lugn "på ytan". Men de vänjer sig väl vid varandra så småningom...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men Flubenol ska ges i flera dagar!!!!
Inte bara en gång!

Skönt att du fick i henne iaf. Om det inte fanns Flubenol vete 17 hur det skulle gå med Majsan härhemma.....Leve Flubenol!
Men ett förfärligt fult & fånigt namn är det på en medicin....

Och ifall du skulle vilja veta hur jag mår så är jag sjukskriven för tredje veckan.
Men ok - jag mår bättre nu.