söndag 27 april 2008

Mentalbeskrivning på OG Uddevalla

Så var då tiden inne för Heinz att åka på mentalbeskrivning ihop med sina bröder och systrar. Det hela skulle gå av stapeln på OG Uddevalla under lördagen och vi skulle samlas vid 07.30. Med andra ord så bilade jag ner redan kvällen innan.... Torbjörn som har Heinz pappa och mamma (Dobfanciers Regiuz resp Grim-Keepers Aska) skulle också ner till Uddevalla för att se hur kullen artade sig, så vi samåkte ner i min bil. Axa fick stanna hemma - då det annars ändå bara skulle bli en himla massa liggande i bilen för henne, och istället fick då Reggi (Regiuz) plats i bilen. Reggi var dock måttligt imponerad av sin son och uttryckte tydligt sitt missnöje med att behöva dela bur med Heinz, men Lill-Hasse är inte så finkänslig att han brydde sig i det och efter ett tag slutade Reggi "sura"vid de tillfällen vi plockade dem in och ut ur bilen (där emellan såg de ju inte varandra eftersom jag har en skiljevägg av trä).

Jag hade letat på nätet efter ett vandrarhem att sova över på och hittade att det fanns ett som hette Torkelsröd och som var beläget bara ca 5 minuters körväg från OG:t. Riktigt billigt var det också - 225 kr för ett enkelrum. Jag hade väl inga större förväntningar på vandrarhemmet och tänkte att det inte gör så mycket om det skulle visa sig vara sunkigt - jag skulle ju bara sova där en natt. Men när vi kom fram så var det bara att konstatera att det var det fräschaste och finaste vandrarhem jag sett! Mycket finare än vissa hotellrum jag bott på och där priset varit det tredubbla! Ovan är en bild på "mitt" rum - hur fräscht och gemytligt som helst! Toa och dusch på rummet hade jag också. Torbjörn fick en balkong på sitt rum.

Så här såg det ut i en del av samlingssalen. Det fanns en stor fin TV också (fast den hade jag aldrig tid att titta på) och ett stort kök som såg splitternytt ut. Så oavsett om man har hund eller inte så kan jag rekommendera Torkelsröds vandrarhem som ett mycket prisvärt boende strax utanför Uddevalla!

På lördagen var det då dags för Heinz att göra sitt MH. Heinz tyckte det var jättespännande med alla hundar och all action och inte minst att få dra hur mycket som helst i kopplet utan att matte sade ifrån!!!
Kontakt och lek nr 1 med testledaren var enbart superskoj....

På andra sidan av ett fält dök den här filuren upp.... Efter att ha "flaxat" med armarna ett par gånger och sedan dragit av sig huvan och jonglerat med en kamptrasa, så stack personen iväg och gömde sig bakom en presenning - hur skulle Heinz agera nu?

Heinz tyckte bara att den mysko människan var superkul och satte full fart ut mot gömstället....

Efter en dragkamp erövrade han trasan som han glatt kom och visade upp för mig och alla i publiken!

Efter ett tag börjar figuren (som visade sig vara en "vanlig" människa under regnrocken) att hoppa runt och bjuda in till lek igen och Heinz var inte nödbedd...

Här tittar vi på Dumpe (overallen) som for upp - den blev Heinz riktigt upprörd på! Overaller ska inte komma farandes rakt upp, mitt ute i skogen!

Heinz fick verkligen sitt livs konstigaste promenad.... Det sägs att 7 år är ett hundår - tänk om vi skulle utsätta en 7-åring för att möta detta ute i skogen och sedan mäta reaktionerna...? *s*

Heinz tyckte spökena var läskiga som synes.... Men han var en duktig ponke och försökte skydda matte så gott han förmådde! :-)

Och på slutet gick det lite snett vid skotten, så Heinz blev träffad.... Eller svimmade han kanske av trötthet efter väl utfört MH? Hmmmm... :-)

Väl hemma efter en intensiv dag så är det skönt att få slappa lite i sängen igen....
Jag tog över 600 bilder under mentalbeskrivningen (och kvällen innan) och Carro som har Heinz syster Wira, hjälpte mig med att fotografera när det var min och Heinz tur - ett jättetack till henne för en hel drös med fina bilder!
Jag fotograferade varenda C-valp som gick under dagen utom just Wira, som gick först på morgonen.... Jag hade väl inte riktigt vaknat då... *s* Men några bilder på Wira (GK Crazy) blev det i alla fall även om de inte var tagna under själva momenten).
För den som vill se alla bilder så har jag lagt upp dem på ett webb-galleri. Om man klickar på länken nedan så kommer man till fotoalbumet som heter "Mentalbeskrivning 080426" och till vänster i bild borde man då kunna se "under-albumen" som jag namngett efter varje hund för att dela in bilderna i "mindre portioner". Det blir ju lite mastigt om det låg 800 bilder i en enda mapp... *s*

Det finns även en mapp som heter Reggi - Heinz pappa var ju med under MH:t så jag brände av lite bilder på honom med!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, va jag har skrattat:-))))
Stackars Heinz - vilken promenad!!
Åsså Dumpe dessutom!:-))

Tänk jag hade glömt att Hasse hettte Castro en gång.....massor av fina bilder kollade jag på. Har varit fräck och sparat hem några stycken som jag ska ha som skrivbordsunderlägg. Fina!

Och du, är inte Hasse lite lik sin pappa.....hmmmm?!