måndag 24 mars 2008

Uppletande

Gick ut för att träna lite uppletande när snöandet hade slutat. Men lite fick doggzen busa först! Det är så roligt att se dem, nu när Axa tycker det är mödan värt att leka lite granna. I vanliga fall, så blänger hon mest på honom när han försöker få igång henne. Inte för att hon ska fara runt och leka järnet med andra hundar, men lite kul måste hon ju få ha också.... Och hon leker ganska stillsamt numera (trots löpet), det var betydligt "värre" när hon var liten - maken till hund att leka hårdhänt! Vem vet, kanske därför hon har problem nu?

Söt som socker är hon i alla fall, min lilla gulle-snutta!!!

Och använda näsan är hon också bra på! Här har hon precis hittat en liten nylonremsa som jag hängt upp ute i uppletanderutan!


Jag vallade kanske 50*20 meter och lade ut lite varierande föremål; handske, hundsko, nylonremsa, läder-rulle, plastmojäng..... Här har Axa precis hittat läderrullen uppe på en sten.


Heinz tycker uppletande är superduperkul. Jag behövde inte göra något särskilt när jag lärde in uppletandet för att han skulle fatta vad det var frågan om - jag skickade bara ut Axa och sedan provade jag att skicka ut Heinz och han stack direkt ut på 50 meter och letade upp en grej....


Han jobbar jättefint i vinden och ringar in föremålen.

Här greppar han precis tag i plastmojängen! Den här plastgrejen var tydligen lättare att känna lukten på än den jag använde senast....


Heinz på väg in till matte med en gammal handske! Handsken hittade han förresten själv för X antal veckor sedan på en promenad och sedan dess har den fått vara med som uppletandeföremål. Tror inte den är saknad av någon, den låg helt för sig själv i en kohage och såg allmänt sunkig ut... Men till uppletande duger den ju bra!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Å, så vackra & duktiga vovvar!:-))